یک عضو اوپکس مطرح کرد:

ساخت پالایشگاه جدید از فشار تحریم ها کم می کند

ساخت پالایشگاه جدید از فشار تحریم ها کم می کند

حسن خسروجردی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اوپکس در خصوص وضعیت صادرات فرآورده های نفتی گفت: صادرات فرآورده های نفتی در مقطعی که تا سال 92 به طول انجام رسید، رو به رشد بود. در واقع صادرات در سال 90 به 26 میلیارد دلار رسیده بود اما از آن زمان به بعد که تحریم های قبلی سخت تر شدند، حجم صادرات نیز نزولی شد.
وی افزود: اکنون هم که اصلا ال سی باز نمی شود و کار همه مشکل شده است. هر کسی که امکاناتی داشته باشد که در کشور خارجی دفتری بگیرد و بتواند ال سی باز کند، تا اندازه ای مشکلش حل می شود. اما اگر نتواند این کار را انجام دهد، دچار بحران می شود. بنابراین اکنون صادرات به میزان چشمگیری کاهش یافته و فکر می کنم به 11 الی 12 میلیارد دلار رسیده است. بنابراین رشد صادرات از این نظر کم شده است.
خسروجردی دلیل اصلی کاهش صادرات را مربوط به بحث باز نشدن ال سی دانست و سپس همکاری نکردن دولت با شرکت های خصوصی را برشمرد و گفت: به طور مثال، صادرات نفت خام پس از دولت، باید به بخش خصوصی محول شود. اما اگر دولت به صورت مناسب همکاری نکند، مشکلات فروش نفت خام حل نمی شود. امیدواریم که شرکت نفت به این مهم توجه کند و زمینه های همکاری را افزایش دهد.
این فعال بازار فرآورده های نفتی در ادامه اظهار کرد: در بخش صادرات فرآورده ها باید توجه کنیم که به هیچ وجه بازار را از دست نمی دهیم زیرا خریداران زیادی دارد و توجهی به آمریکا ندارند. اما در مسئله نقل و انتقالات پولی، هنوز مشکل داریم که اگر بتوانیم آن را با شیوه هایی نظیر تهاتر حل کنیم، این مشکل حل می شود. بنابراین اگر پالایشگاه های بیشتری بزنیم و نفت خام را در کشور تبدیل به فرآروده کنیم، در هر بحران تحریمی آمریکا نمی تواند تا این حجم فشار به ما وارد کند.
وی همچنین در خصوص قیمت جهانی نفت گفت: با توجه به سیاست های ترامپ و تحریم های جدید، قیمت جهانی نفت قطعا رو به بالا خواهد بود و در واقع دلیلی ندارد که قیمت رو به پایین باشد.
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۵۲۴