جزئیات جلسه مجلس با ۷ راهکار برای حل مشکل عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا

جزئیات جلسه مجلس با ۷ راهکار برای حل مشکل عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جلسه اخیر با مسئولان وزارت صنعت، نفت، بورس کالا و پتروشیمی‌ها، گفت: در این جلسه ۷ راهکار برای حل مشکل عرضه محصولات در بورس کالا مطرح شد که در صورت تصویب نهایی اجرایی خواهد شد.
 

 

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: سالانه 4 میلیون و 500 هزار تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که صادرات آن سودآوری زیادی را برای کارخانه‌ها به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها به دلیل سود‌آوری بالای صادرات، تمایلی به عرضه محصولات خود در بورس ندارند و از طرفی مقرر شده برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی و برخی سودجویی‌ها، عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا صورت گیرد.

* واسطه‌گری در عرضه محصولات پتروشیمی

وی اظهار داشت: زمانی که عرضه مواد پتروشیمی به صورت یارانه‌ای انجام می‌شد برخی افراد با دریافت مجوز‌هایی نسبت به خرید این محصولات اقدام می‌کردند که در واقع واحد تولیدی نداشتند و فقط کار واسطه‌‌گری انجام می‌دادند. این افراد تاکنون از طریق خرید محصول از بورس کالا، آن را در بازار آزاد به صورت قاچاق عرضه می‌کردند.

عباسپور ادامه داد: 15 هزار واحد صنفی از طریق دریافت مجوز از اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و 10 هزار واحد نیز از طریق دریافت مجوز از وزارت صنعت نیازمند خرید مواد پتروشیمی هستند که در این میان، یکسری از دلالان با خرید از بورس و عرضه در بازار آزاد با قیمت بالاتر، چالش‌هایی را برای تولید‌کنندگان واقعی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به مشکلات موجود در عرضه مواد پتروشیمی، کمیسیون صنایع مأموریتی را به کمیته پتروشیمی این کمیسیون داد که براساس آن با دعوت از نمایندگان وزارت صنعت، وزارت نفت، شرکت‌های پتروشیمی، مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که در مجموع به جمع‌بندی‌هایی نزدیک به پیشنهادات وزارت صنعت رسیدیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه این جمع‌بندی طی هفته آینده در کمیسیون صنایع نهایی خواهد شد، گفت: پس از تصویب نهایی، این راهکارها برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌شوند.

* 7 راهکار برای حل مشکل بورس کالا

وی در مورد راهکارهای پیشنهادی توضیح داد: یکی از پیشنهادات این بود که برخی محصولات پتروشیمی که در داخل تولید نمی‌شوند و در تأمین آنها با کمبود روبرو هستیم از طریق واردات تأمین شوند. همچنین براساس پیشنهاد دیگری قرار شد صادرات محصولات پتروشیمی تا زمانی که نیاز داخل تأمین نشود، متوقف باشد که این مسئله به گمرک نیز اطلاع داده خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها این بود که وزارت نفت، خوراک واحدهای پتروشیمی تأمین کننده مواد اولیه صنایع را تأمین کند و همچنین بر اساس پیشنهاد دیگر مقرر شد سایت بهین‌یاب وزارت صنعت به روز‌رسانی شود و تمام واحدها شناسایی شوند تا مشخص شود که تولید‌کننده واقعی چه کسانی هستند و به این ترتیب سهمیه سودجویان قطع شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد 15 هزار واحد صنفی برای دریافت مواد اولیه از طریق اتحادیه‌های مربوطه ثبت‌نام کنند و این اتحادیه‌ها متناسب با نیاز واحدهای صنفی، محصولات پتروشیمی را از بورس کالا خریداری و بین آنها توزیع کنند.

وی افزود: همچنین قرار شد محصولات پتروشیمی که جنبه صادراتی دارند از سایر محصولات جداسازی شوند تا در صادرات آنها محدودیتی ایجاد نشود.

به گفته وی، در سال 89 در راستای هدفمندی یارانه‌ها قرار بود حمایت‌هایی در زمینه تأمین خوراک شرکت‌های پتروشیمی صورت گیرد که در جلسه اخیر مقرر شد 65 درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برای خوراک واحدهای پتروشیمی لحاظ شود.

عباسپور افزود: 90 درصد جمع‌بندی جلسه تشکیل شده نزدیک به نظرات و پیشنهادات وزارت صنعت بود که احتمالاً در جلسه هفته آینده کمیسیون صنایع نیز مصوب نهایی خواهد شد.

۷ آبان ۱۳۹۱ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۲۸۰