عوامل ناکامی پروژه های پتروشیمی در ایران کدامند

عوامل ناکامی پروژه های پتروشیمی در ایران کدامند
"عدم تامین مالی پروژه به طورمناسب" و "تزلزل و بی ثباتی در مدیریت ها" از مهمترین عوامل موثر بر عدم موفقیت پروژه های پتروشیمی در کشور به شمار می روند.
به گزارش نکونیوز بررسی نتایج پژوهشی در خصوص شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت پروژه های پتروشیمی نشان می دهد پس از این دو عامل،"کمبود دانش و تخصص مدیر پروژه"،"مشکلات مدیریتی"، "بی انگیزگی و بی تفاوتی مدیران و کارکنان"و "تحریم های اقتصادی"و نیز "خروج نیروهای متخصص از پروژه ها و بدنه اجرایی"از سایر موانع موفقیت طرح های مذکور به شمار می روند.
دراین گزارش که تابستان سال جاری تهیه آن توسط شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی به اتمام رسیده،شاخص ها و عوامل موثر بر موفقیت پروژه های پتروشیمی در پنج گروه طبقه بندی شده اند.
"عوامل مرتبط با تامین مالی و تدارکات"، "عوامل مدیریتی و رهبری" ، "عوامل نیروی انسانی"،"عوامل مرتبط با محیط پروژه" و"عوامل مرتبط با عملکرد ذی نفعان" این پنج دسته اند.
در گروه عوامل مرتبط با تامین مالی و تدارکات به عدم تامین مالی پروژه به طور مناسب،نقل و اتنقال پول به خارج از کشور،مشکلات حمل و نقل،مشکلات گمرک،مشکلات بیمه کشتی و تامین قطعات و تجهیزات خاص از خارج از کشور اشاره شده است.
در دسته عوامل مدیریتی و رهبری مشکلات مدیریتی ،تزلزل و بی ثباتی در مدیریت ها ،بکار بردن سبک های مدیریتی و رهبری ،کمبود دانش و تخصص مدیر پروژه ،تغییرات و مدیریت تغییرات کار در ضمن اجرای پروژه بر شمرده شده اند.
در دسته عوامل نیروی انسانی نیز روش های سنتی اجرا و فقدان دانش مدیریت پروژه در بین عوامل اجرایی،بی انگیزگی و بی تفاوتی مدیران و کارکنان،خروج نیروهای متخصص از پروژه ها و بدنه اجرایی و دوباره کاریها در پروژه ها و تکرار اشتباهات گذشته(فقدان سیستم مدیریت دانش) قرار گرفته اند.
همچنین در طبقه بندی عوامل مرتبط با محیط پروژه به مسایل بومی و محلی پروژه ها،عدم دسترسی به فناوری،تحریم های اقتصادی،کشمکش ها ،رقابت ها و مسایل سیاسی داخلی ،تفاوت نرخ ارز،تفاوت نرخ تعدیل و تورم واقعی،عملکرد نهادهای نظارتی و کاهش اعتماد به نفس مدیران به همراه برداشت ناقص از قانون حمایت از تولید داخل و حضور نهادها و پیمانکاران شبه دولتی و نیز عدم هماهنگی و همکاری نهادهای مهم و موثر اجرایی کشور گنجانده شده اند.
در این پژوهش به راه حل های فوری برای بهبود یا کاستن از مشکلات و چالش های موجود نیز اشاره شده که حدود ۴۰ نفر از مدیران پروژه های پتروشیمی در این زمینه مورد پرسش واقع شده اند.
برای دریافت متن این مطالعه پژوهشی به فایل ضمیمه مراجعه کنید.
۱۴ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۴۰۹