نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود

نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر برگزار می‌شود
نخستین مجمع اقتصادی‌ کشورهای حاشیه دریای خزر ۲۰ و ۲۱ مردادماه با حضور نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی، جوامع دانشگاهی و برخی سازمان‌های بین‌المللی در آوازه ترکمنستان برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، این مجمع همزمان با روز جهانی دریای خزر و سالروز امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا (۲۱ مردادماه) در سه بخش «نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر»، «همایش اقتصادی خزر» و «تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری» به بررسی دیدگاه‌ها می‌پردازد.

در بخش «همایش اقتصادی خزر» موضوعاتی مانند اجرای پروژه و برنامه مشترک، تبادل تجربه در مورد توسعه مناطق ویژه یا آزادی اقتصادی، قانونگذاری و استانداردها، اقتصاد دیجیتال، همکاری میان مناطق ساحلی و سرمایه‌گذاری مشترک، قابل طرح است.

بر اساس این گزارش، تاکنون پنج نشست در حوزه همکاری‌های مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر در سطح سران برگزار و توافق‌هایی در زمنیه نحوه همکاری‌کشورهای ساحلی در این منطقه انجام شده است.

مهم‌ترین توافق انجام شده در این سال‌ها مربوط به مسائل زیست محیطی دریای خزر است که شامل پروتکل‌های مبارزه با نشت نفت در دریا، حفاظت از آلودگی منابع زیرزمینی و پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر می‌شود.

به پیشنهاد ترکمنستان و در ادامه این توافق‌ها قرار است توافقنامه‌های دیگری در زمینه حمل‌ونقل و همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای ساحلی امضا شود.

علاقه‌مندان حضور در این نشست می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای Https://cefavaza2019.gov.tm مراجعه کنند.
۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴
شانا |
تعداد بازدید : ۳۴۴