پای اختلاف نظر ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز به مجلس باز شد

پای اختلاف نظر ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز به مجلس باز شد
با وجود آنکه ایران بعد از روسیه، دومین تامین کننده اصلی گاز ترکیه محسوب می شود ولی به دنبال درخواست ترکیه مبنی بر کاهش قیمت گاز و در آستانه فصل سرما، مدتی است دو کشور بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه با یکدیگر اختلاف نظر دارند تا آنجا که بحث به مجلس شورای اسلامی کشیده شده است.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، اگرچه در طول سال های گذشته نیز هر از گاهی مقامات دولت ترکیه پرونده اختلاف گازی خود با ایران را به مراجع داوری بین المللی ارجاع داده اند ولی این بار هم پس از قطعی های مکرر گاز صادرات گاز طبیعی به دلیل انفجارهای پیاپی خط لوله در خاک ترکیه، خواستار کاهش قیمت گاز شده است.

این اختلافات در حالی مطرح می شود که بر اساس قرارداد گازی بین ایران و ترکیه، آنکارا موظف است سالانه 6.8 میلیارد متر مکعب گاز از ایران خریداری کند. اما طرف ترک این ادعا را مطرح کرده که میزان گاز پیش بینی شده در قراردادهای فیمابین، بیش از میزان مصرف این کشور است و ترکیه از این بابت متضرر می شود.

از سوی دیگر چندی پیش در پی طرح موضوع تحریم خصمانه صادرات گاز ایران توسط کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، مسئولان گازی کشوربا تبلیغاتی خواندن موضوع تحریم صادرات گاز تاکید کرده بود که تحریم صادرات گاز ایران تنها مردم اروپا را متضرر خواهد کرد و باتوجه وابستگی اروپا به روسیه در زمینه گاز طبیعی، در چنین شرایطی علاوه بر افزایش قیمت گاز، وابستگی اتحادیه اروپا به کشور روسیه افزایش خواهد یافت.

در پی این اختلاف نظر، طرف ترکیه ای در اقدامی یکجانبه از احتمال کاهش قیمت گاز از سوی ایران خبر داده بود که در این رابطه به تازگی سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت صدور گاز با قیمت معمول خود تاکید کرد. اگرچه مسئولان نیز بیان می کنند ترکیه درخواست رسمی خود را مبنی بر تعدیل قیمت گاز صادراتی ایران ارائه کرده اما پس از بررسی ها به آنها اعلام شده که قیمت صادرات گاز ایران عادلانه است و تغییر نخواهد یافت.

این نماینده مردم در خانه ملت در واکنش به درخواست رسمی ترکیه مبنی بر کاهش قیمت گاز با تاکید بر اینکه فصل سرما نزدیک است و ترکیه به گاز ایران ‌نیاز دارد، کاهش قیمت گاز صادارتی در آستانه فصل سرما را دارای توجیه اقتصادی ندانست.

نماینده مردم دشتستان با این توضیح که البته ایران گاز را به صورت تهاتری از ترکمنستان وارد و بخشی از آن را به ترکیه صادر می‌کند که این گاز صادراتی به ترکیه برای این به صرفه است، تصریح کرده است: ترکیه به دنبال این است که گاز را با قیمت کمتری از ایران خریداری کند و انتظار می‌رود که مسئولان وزارت نفت عرضه را با قیمت معمول ادامه دهند و افزایش کاهش قیمتی در دستور کار خود نداشته باشند.

براساس این گزارش، در سال 1996 میلادی ایران و ترکیه قرارداد صادرات 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه را به امضا رساندند که بر اساس آن ایران هر روز 30 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می کند .

بر اساس آمارهای شرکت بوتاش ترکیه این کشور در سال 2011 میلادی 39.7 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرده است . روسیه بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی به ترکیه به شمار می رود و ایران و آذربایجان در رتبه های بعدی قرار دارند.

۷ آبان ۱۳۹۱ ۲۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۲۸۴