نگاهی به گزارش جایگزینی درآمدهای نفتی؛

درآمدهای ارزی؛ نکته مغفول مانده در گزارش مرکز پژوهش ها

درآمدهای ارزی؛ نکته مغفول مانده در گزارش مرکز پژوهش ها
عضو انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با نگاهی به اشکال گزارش مرکز پژوهش ها در خصوص درآمدهای جایگزین نفت گفت: دوستان در این گزارش فراموش کرده اند درآمدهای ارزی را مدنظر قرار دهند.

سیدحمید حسینی با بیان اینکه هیچ صنعتی به جز نفت، ارزش افزوده فوق العاده ای برای اقتصاد کشور ندارد، گفت: «ایران به تنهایی و بدون کمک چینی ها، روند تولید 70 هزار بشکه نفت را در آزادگان توسعه داده که برای هر بشکه 10 هزار دلار هزیه شده است و این سرمایه گذاری ظرف 200 روز بازگشت داده شد.»

وی هزینه حداکثری تولید نفت را در کشور 10 هزار دلار تخمین زد و افزود: «ارزش افزوده نفت بسیار بالاست؛ اما آینده اقتصاد نفتی جهان قابل پیش بینی نیست و ممکن است با ممنوعیت صادرات و نگه داشتن این منبع انرژی، پشیمان شویم.»

حسینی ادامه داد: «کسی دنبال حذف نفت از قتصاد کشور نیست؛ بلکه باید روی این ثروت ملی سرمایه ای حداکثری داشته باشیم و فقط آن را از بودجه کشور حذف کنیم.»

رئیس کمیسیون اصل 44 اتاق ایران افزایش تولید و صادرات را به نفع کشور دانست و افزود: «اگر به جای سه میلیون بشکه، 7 میلیون بشکه نفت تولید می کردیم، قطعا تحریمی در کار نبود. لذا باید سهم خود را در بازار نفت افزایش دهیم تا هیچ کشوری جرأت تحریم نفتی ایران را نداشته باشد و سال ها از این مهم غفلت ورزیدیم.»

حسینی تصریح کرد: «مرکز پژوهش های مجلس اخیرا گزارشی مبنی بر امکان سنجی جایگزینی درآمدهای نفتی در بودجه سالانه منتشر کرده و سعی شده منابع جایگزین درآمدهای نفتی پیش بینی شود ولی دوستان فراموش کرده اند که درآمدها نباید تنها ریالی باشد و به درآمد دلاری نیز نیاز داریم.»

وی با اعتقاد بر اینکه باید با درآمد نفتی، اقتصاد غیر نفتی را بسازیم، گفت: «اقتصاد صنعتی با پایه نفتی، کشور را می سازد. بنده سال ها در حال پیگیری تلفیق معدن و انرژی هستم. ایران ششمین کشور دارنده معدن و از طرفی دارنده بالاترین ذخایر گازی است و گاز ذاتا در ایران ارزان است.»

حسینی که از پایه گذاران انجمن صادرکننده فراورده های نفتی است، ادامه داد: «باید به دنبال استراتژی تلفیق معدن و انرژی باشیم و این همان کاری است که در صنعت فولاد انجام می دهیم.»

وی خاطرنشان ساخت: «ظرفیت تولید سنگ آهن در کشور بیشتر است. چین با وجود اینکه منابع سنگ آهن ندارد ولی با واردات این محصول از استرالیا، در حال رقابت جهانی با ایران است.»

حسینی افزود: «چینی ها کارخانه تولیدی در دنیا هستند؛ بدون شک ما هم ظرفیت تبدیل به کارخانه تولید در خاورمیانه را دارا هستیم. در صنایع سنگین هیچ کشوری با ایران توان رقابت ندارد. ترکیه رقیب جدی ما بود ولی در سال 2017 بازار فلزات و مصاح ساختمانی را از آن خود کردیم.»

عضو انجمن صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی به رادیو گفت وگو گفت: «هزینه کارگری و انرژی به قدری در ترکیه بالاست که توان رقابت را با ما ندارند و قطعا در حوزه گاز توان صادرات منطقه ای را دارای هستیم.»
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۲۸
تعداد بازدید : ۴۶۲