"ساخت پتروپالایشگاه" راهکار اصولی خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی

"ساخت پتروپالایشگاه" راهکار اصولی خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای تبدیل نفت خام به بنزین و سایر فراورده‌های نفتی میتوانیم به تولیدکنندگان معافیت مالیاتی بدهیم تا سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروپالایشگاه‌سازی تشویق کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از موانع اصلی در مسیر ساخت و توسعه صنایع پالایشی در کشور عدم توجیه اقتصادی آن است. پالایشگاه‌های موجود در کشور به دلیل عدم به‌سازی و به روزرسانی فناوری آن، حدود 50 درصد نفت کوره تولید می‌کنند. با توجه به اینکه قیمت نفت کوره از قیمت نفت خام پایین تر است در نتیجه با تزریق نفت در پالایشگاه‌های ایران، وزن قیمتی فرآورده‌های تولید شده به شدت کاهش می‌یابد و ساخت پروژه‌های پالایشی را از سوددهی مناسب می‌اندازد.

هر چند اجرای پروژه‌های آپگریدینک باعث سوددهی پالایشگاه‌های فعلی می‌شود اما یکی از راهکارهای حذف این صورت مسئله ساخت پتروپالایشگاه‌ها با خوراک میعانات گازی است که اساسا به خاطر فناوری به کار رفته در آن و ویژگی مواد اولیه مورداستفاده هیچ نفت کوره‌ای را تولید نمی‌کند.

کارشناسان معتقدند توسعه صنایع پتروپالایشی علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا، یکی از راهکارهای اصولی مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا است زیرا صادرات فراورده‌های نفتی بسیار راحت‌تر از صادرات نفت خام بوده و تنوع و تعدد مشتریان و بازار فروش و شیوه‌های انتقال فرآورده باعث شده است که تحریم‌پذیری آن توسط آمریکا تقریبا غیرممکن شود.

در این راستا علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی گفت: راهکار اصولی خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی، ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه و تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به جای نفت خام است؛ ما برای مقابله با تحریم‌های آمریکا حتی شده باید بنزین را در داخل مرزها لیتر فروشی کنیم.

وی ادامه داد: برای تبدیل نفت خام به بنزین و سایر فراورده‌های نفتی می‌توانیم به تولیدکنندگان معافیت مالیاتی بدهیم تا سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در حوزه پتروپالایشگاه‌سازی تشویق کنیم؛ همه کشورها از تولیدکنندگان بنزین و فرآورده‌های نفتی مالیات بر ارزش افزوده می گیرند، ما می توانیم بنزین را در مرزها بدون مالیات بفروشیم که در این صورت با استقبال شرکت‌های خصوصی روبرو خواهیم شد.

* باید در جهت به‌سازی و به‌روزرسانی پالایشگاه‌ها حرکت کنیم

محجوب تصریح کرد: با استقبال شرکت‌های خصوصی و افزایش تولیدکنندگان و خریداران فرآورده‌های نفتی امکان شناسایی محموله‌های ایران کاهش می‌یابد و چرخه تحریم هم برای ما اتفاق نخواهد افتاد؛ بنابراین برداشت من این است که با حذف مالیات و همین قیمت فوب، ما قادر هستیم در مرزهایمان حتی به صورت خرده فروشی بنزین را عرضه کنیم و به فروش برسانیم؛ به نظر صاحبنظران در این عرصه می توانیم سالانه 14 میلیارد دلار فرآورده بفروشیم که میتواند نیاز ما به خام فروشی نفت را کمرنگ کند.

این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: ما اساسا بعد از انقلاب فرصت قابل توجهی برای توسعه صنایع پالایشی و پتروپالایشی نداشتیم، زیرا به دلیل عدم به‌روزرسانی پالایشگاه‌هایمان، قیمت فراورده تولید شده کمتر از قیمت نفت خام می‌شد و بدین صورت فرآورده را با قیمت پایین می‌فروختیم، در نتیجه این کار توجیه اقتصادی نداشت.

وی افزود: در مجموع ما باید در جهت به‌سازی و به‌روزرسانی پالایشگاه‌ها حرکت کنیم؛ به خصوص در تولید فرآورده که ما عقب هستیم باید سرمایه‌گذاری کنیم.
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۲۷۷