امکان دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی وجود دارد / اعلام آمادگی برای گازرسانی با CNG

یک فعال صنعت CNG از وجود ظرفیت برای دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی خبر داد و گفت: ظرفیت برای گازرسانی به مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان از طریق CNG نیز وجود دارد.
مجید صارمی کارشناس و فعال صنعت CNG در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تشریح موانع و چالش‌های پیش روی صنعت CNG اظهار داشت: علیرغم اینکه در حال حاضر بیش از چند میلیون خودروی سواری و حدود یک میلیون وانت در کشور قابلیت گاز سوز شدن را دارند، حدود 140 هزار تریلی نیز در کشور قابلیت دوگانه سوز شدن را دارند؛ لیکن خودروهای دیزل به هیچ وجه تاکنون دوگانه سوز نشده و متاسفانه امکان صرفه جویی از این محل با کاهش مصرف روزانه گازوئیل در کشور محقق نشده است.

جانشین گروه ساخت سیلندر پرشیا با بیان اینکه "این گروه تنها دارنده تاییدیه استاندارد سیلندرهای نوع دو (ترکیب الیاف شیشه و یا کربن با پوسته فلزی) است"، گفت: این نوع سیلندر به دلیل سبک بودن وزن قابل استفاده در اتوبوس های دوگانه سوز و همچنین خودروهای سنگین بوده و با همت تولید کنندگان داخلی به صورت صددرصد در داخل کشور تولیدی شده و امکان اجرایی شدن گازسوز نمودن خودروهای سنگین دیزل به صورت کاملا بومی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه "در کشورهای توسعه یافته همچون کره جنوبی بیش از 98 درصد اتوبوس های حمل و نقل عمومی علیرغم کم بودن منابع مطلوب گاز طبیعی در آن کشور گاز سوز هستند"، گفت: متاسفانه با وجود زیر ساخت مطلوب، این نرخ در کشور ما بسیار پائین بوده و می بایست مورد توجه ویژه واقع گیرد.

این فعال صنعت CNG تصریح کرد: لازم است طرحهای مسکوت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که طی آن مقرر گردیده بود بیش از 17000 اتوبوس فرسوده از چرخه بهره برداری خارج و با اتوبوسهای نوی پایه گازسوز جایگزین گردند به مرحله اجرا درآید تا از محل اجرای این طرح کمک شایانی به رفع آلودگی کلانشهرها، حفظ محیط زیست و صرفه جویی قابل توجه در مصرف گازوئیل شود.

صارمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح صدور گواهی سلامت برای خودروهای دوگانه سوز کارگاهی، اظهار کرد: طی ده سال گذشته تعداد قابل توجهی خودرو به صورت غیر استاندارد و در کارگاههای غیر مجاز گازسوز شدند که متاسفانه تعداد زیادی از این خودروها در چرخه حمل و نقل مسافری داخل شهری در حال بهره برداری هستند که باعث ایجاد دغدغه های ایمنی در سطح کشور شده اند.

وی افزود: دولت با اجرایی کردن هرچه سریعتر این طرح از طریق مراکز بازرسی مجاز و استانداردسازی تجهیزات این خودروها خصوصاً سیلندر و ادوات وابسته، از ارائه سوخت گاز به خودروهای غیر استاندارد جلوگیری و به این وسیله ایمنی مسافرین و جایگاههای سوخت گیری CNG را تضمین نماید.

این فعال صنعت CNG با اشاره به مشکلات این صنعت در خصوص محدودیتهای تامین ارز برای واردات مواد اولیه تولید سیلندر های CNG که لوله های بدون درز هستند، گفت: در این شرایط ارز سامانه نیما تا امروز به این گروه تخصیص پیدا نکرده است و انتقال ارز به خارج از کشور برای خرید لوله تقریبا غیرممکن شده است.

وی با بیان اینکه "حدود 70 درصد ارزش ریالی سیلندر CNG مواد اولیه است"، گفت: مواد اولیه ساخت مخازن CNG در حال حاضر با ارز آزاد و با روش های انتقال ارز به خارج از کشور و از مسیر های پیچیده تامین می شود که باعث کاهش ظرفیت تولید تا یک پنجم ظرفیت اسمی کارخانجات سیلندرساز شده است و همین موضوع کارخانجات مرتبط با این صنعت را با خطر تعطیلی مواجه کرده است.

صارمی همچنین از آمادگی برای طرح گازرسانی به مناطق محروم از جمله استان سیستان و بلوچستان از طریق CNG خبر داد و گفت: در این زمینه سبدهای انتقال گاز فشرده تولید شده و در صورت تمایل شرکت گاز امکان به سرویس رسانی این پروژه وجود دارد؛ در حال حاضر در شهرستان دماوند استان تهران، گازرسانی به تعدادی از روستاها به همین روش صورت می پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم طرح هایی که در ابتدای سال جاری توسط دولت و مجلس شورای اسلامی در حوزه سوخت های جایگزین به جای افزایش قیمت بنزین مطرح شده به سرعت عملیاتی شوند و صنعت CNG مجددا به شکوفایی قبلی خود بازگردد.
۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱
تعداد بازدید : ۲۱۹