تسهیل 2 روش قانونی برای نقل و انتقال مالی بین ایران و افغانستان

تسهیل 2 روش قانونی برای نقل و انتقال مالی بین ایران و افغانستان
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به لغو مجوز فعالیت آرین بانک در افغانستان به دلیل تحریم، گفت: برای حل مشکلات نقل و انتقالی مالی بین دو کشور 2 روش قانونی برای آن پیشنهاد شده است.
حسین سلیمی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره روابط تجاری ایران و افغانستان گفت: یکی از مشکلات در روابط تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان موضوع انتقال پول است به همین دلیل بانک مرکزی به این موضوع ورود پیدا کرده تا مشکلات را حل کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه ظرفیت 4 میلیارد دلار صادرات به افغانستان وجود دارد، افزود: این در حالی است که بخشی از صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان به صورت قاچاق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در امر تجارت بین دو کشور باید امکان صادرات برای هر دو کشور فراهم باشد، گفت: این در حالی است که علیرغم صادرات برخی محصولات کشاورزی افغانستان به کانادا از جمله مغز گردو و انار، آنها امکان صادرات این محصولات را به ایران ندارند و از این موضوع گلایه‌مندند.

سلیمی با بیان اینکه در یک ماه گذشته سفرای هر دو کشور جلساتی برای حل مشکل تبادل پول بین ایران و افغانستان برگزار کرده‌اند، بیان داشت: طی این جلسات آنها به دنبال آن هستند تا نقل و انتقالات مالی از راه‌های قانونی انجام شود و تاکنون 2 روش برای آن پیشنهاد داده‌اند.

وی با اشاره به تحریم بانک آرین و لغو فعالیت آن در کشور افغانستان گفت: بعد از این اتفاق 2 روش برای نقل و انتقال پول بین تجار پیشنهاد شده اما هنوز قطعا در مورد آن توافق نشده است.

* زیرساخت‌های حمل‌ونقل برای تجارت با افغانستان فراهم نیست

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه از طریق تهاتر کالا بین دو کشور می‌توان بخشی از مبادلات تجاری را انجام داد، بیان داشت: متاسفانه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و راه‌آهن فراهم نیست.

سلیمی با اشاره به صادرات یک میلیارد و 100 میلیون دلاری ایران به افغانستان در سال 97 گفت: این در حالی است که افغانستان حدود 60 تا 70 میلیون دلار صادرات به ایران داشته که رقم ناچیزی است.

* افغانستانی‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند هستند

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران افغانستان علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند گفت: این افراد علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنایع غذایی و همچنین تولید فرش ماشینی هستند که با توجه به روابطی که با همتایان خود در افغانستان دارند راحت‌تر می‌توانند بازارهای صادراتی خود را در این کشور پیدا کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: افغانستان علاقمند به خرید مواد پتروشیمی، سیمان و مواد پلاستیکی از ایران است.

وی بیان داشت: به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقالات مالی و حضور کمرنگ‌تر ایران اکنون ترکیه در بازار افغانستان بسیار فعال شده است.
۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۳۴۵