تاثیر ممنوعیت صادرات پلی اتیلن ایران بر بازار جهانی

تاثیر ممنوعیت صادرات پلی اتیلن ایران بر بازار جهانی
در حالی که ممنوعیت صادرات پلی اتیلن ایران موجب نگرانی بازار جهانی شده است اداره گمرک چین از رشد ۴۴ درصدی صادرات این محصول ایران به چین در ۹ ماه نخست ۲۰۱۲ خبر داد.
 

 

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس اداره گمرک چین اعلام کرد صادرات پلی اتیلن ایران به چین در ماه های ژانویه تا سپتامبر 2012 با رشد 44 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

افزایش قابل توجه صادرات مواد پتروشیمی ایران به چین در حالی است که آمریکا و اروپا با وضع محدودیت های گسترده در تلاش اند تا درآمدهای ارزی ایران را محدود کنند.

بر اساس این گزارش ایران در 9 ماه نخست 2012 حدود 854 هزار تن پلی اتیلن به چین صادر کرده است.

این در حالی است که انتشار خبر مربوط به ممنوعیت صادرات پلی اتیلن از سوی دولت ایران باعث نگرانی بازار جهانی این محصول شده است. نام پلی اتیلن در میان 52 قلم کالای ممنوعه صادراتی دولت ایران اعلام شده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری آی سی آی اس، یک تاجر محصولات پتروشیمی در شانگهای گفت: صادرکنندگان ایرانی گفته اند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و آن ها در مورد ابعاد موضوع با مقامات ایران مذاکره خواهند کرد.

برخی منابع دیگر معتقدند میزان مصرف پلی اتیلن در ایران بسیار کمتر از تولید است و بنابراین ایران مجبور است بخش مهمی از تولید خود را به خارج صادر کند. به گفته این منابع ایران 3.8 میلیون تن در سال پلی اتیلن تولید می کند اما مصرف داخلی این ماده 1.1 میلیون تن در سال است.

یک فعال دیگر در بازار جهانی پتروشیمی گفت بر اساس تصمیم دولت ایران تولیدات مناطق ویژه اقتصادی مشمول ممنوعیت صادرات نمی شود و بنابراین صادرات به چین چندان تحت تاثیر این تصمیم قرار نمی گیرد.

۱۱ آبان ۱۳۹۱ ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۱۸۵