رشد 97 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جاری

رشد 97 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جاری
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به رشد 97 درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی در سال جاری، میزان ارزش کل صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در 9 ماهه امسال را بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون دلار عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری پانا، سید‌حمید حسینی با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات این بخش در سال جاری، بیان کرد: ارزش صادرات محصولات نفتی که در 9 ماهه سال گذشته حدود 638 میلیون و 380 هزار دلار بود، در 9 ماهه امسال به رقم یک میلیارد و 260 هزار میلیون دلار رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: بر این اساس می‌توان مطرح کرد که صادرات فرآورده‌های نفتی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 97 درصد رشد یافته است.

به گفته وی صادرات این بخش از لحاظ وزنی نیز با در مدت مذکور نسبت به سال قبل حدود دو برابر افزایش داشته است.

حسینی، انواع روغن گریس، پارافین، گوگرد و قیر را مهمترین محصولات صادراتی در حوزه فرآورده‌های نفتی عنوان کرد و گفت: قیر از جمله محصولاتی است که در سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در سال جاری حدود یک میلیون و 155 هزار تن قیر به ارزش 561 میلیون دلار از کشور صادر شده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص دلایل افزایش رشد صادرات قیر، مطرح کرد: افزایش قیمت جهانی این محصول، کاهش مصرف داخلی به تبع حذف یارانه قیر و کاهش بودجه عمرانی، از جمله عوامل رونق صادرات این محصول در سال جاری بوده است.

حسینی تصیح کرد: در 9 ماهه امسال، صادرات روغن‌های صنعتی حدود 37 درصد، انواع وازلین 170 درصد، گریس بالغ بر 92 درصد و سایر روغن‌ها حدود 100 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی پیش‌بینی کرد :با روند رو به رشد صادرات فرآورده‌های نفتی برآورد می شود که صادرات در این حوزه تا پایان سال به رقمی بالغ بر 5/1 میلیارد دلار برسد.

 حسینی در خصوص وضعیت صادرات فرآورده‌های پتروشیمی نیز در طول این مدت گفت: در 9 ماهه سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی کشور حدود سه میلیارد و 881 میلیون دلار بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به پنج میلیارد و 319 میلیون دلار رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ضمن تاکید بر افزایش جهانی قیمت محصولات پتروشیمی در سال جاری، تصریح کرد: امسال با افزایش قابل ملاحظه صادرات متانول به عنوان یکی از مهمترین محصولات پتروشیمی کشور روبرو بودیم.  

وی در پایان به جمع کل صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در مدت زمان یاد شده اشاره کرد و گفت: در طول 9 ماهه امسال بالغ بر شش میلیارد و 500 میلیون دلار انواع محصولات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از ایران به کشورهای مختلف صادر شده است.

۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ۱۲:۳۹
خبرگزاری پانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۸۰