شرایط سهل مینسک برای سرمایه‌گذاران/ از سرمایه‎گذاران ایرانی استقبال می کنیم

شرایط سهل مینسک برای سرمایه‌گذاران/ از سرمایه‎گذاران ایرانی استقبال می کنیم
رئیس منطقه ازاد تجاری مینسک با تشریح شرایط سهل این منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گفت: از سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در مینسک استقبال می‌کنیم، کما اینکه هم اکنون سرمایه‌گذاران ایرانی در این منطقه فعال هستند.
 

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بلاروس، الکساندر اهرمچیک در حاشیه ملاقات با یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و فعالان اقتصادی گفت: منطقه آزاد تجاری مینسک، بخشی از پایتخت بلاروس است که هم اکنون توانسته با تسهیلاتی که فراهم می‌آورد، 144 عضو تجاری و اقتصادی را به خود جلب کند.

رئیس منطقه آزاد تجاری مینسک افزود: تولیدات این منطقه 1.5 میلیارد دلار است که از این رقم، 860 میلیون دلار به سایر کشورها صادر می‌شود، این در شرایطی است که تخفیف و تسهیل در زمینه پرداخت‌های گمرکی در نظر گرفته شده است؛ به نحوی که هر عضوی از این منطقه می تواند مواد خام، تجهیزات و مصالح مورد نیاز خود را بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده، به این منطقه وارد کنند.

وی تصریح کرد: این شرکتها بعد از اینکه اولین سود خود را اعلام کنند، تا 5 سال بر سود خود مالیات نمی‌پردازند. ضمن اینکه بعد از 5 سال نیز تنها 50 درصد مالیات تعیین شده را خواهند پرداخت.

به گفته اهرمچیک، همچنین مالیات بر زمینی که در اختیار این سرمایه گذاران قرار می‌گیرد و یا وسایل حمل و نقل مورد استفاده آنها تعلق نمی گیرد. از سوی دیگر تنها ده درصد از ارزش اسمی ملک را به عنوان اجاره بها پرداخت خواهند کرد.

وی از جمله دیگر مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری مینسک را ارایه تخفیفات ویژه از سوی دولت به سرمایه گذاران دانست و خاطرنشان کرد: شرکتهای عضو محدوده‌های تجاری 6 گانه بلاروس، 40 درصد نسبت به سایر شرکتهای خارج از محدوده منطقه آزاد، تسهیلات دریافت می‎کنند.

رئیس منطقه آزاد تجاری مینسک خاطرنشان کرد: محصولاتی که در این منطقه تولید می شود، باید با هدف صادراتی تولید شود، چراکه 70 درصد کالاهای تولیدی این منطقه به خارج از آن صادر می شود، ضمن اینکه پروژه های سرمایه گذاری در این منطقه نیز نباید کمتر از یک میلیون یورو باشد.

وی اظهار داشت: هم اکنون شرکت ایرانی کیسون در حال ساخت یکی از بزرگترین پروژه‌ها در منطقه آزاد تجاری مینسک است که شامل یک سرزمین و مرکز مجهز لجستیکی است. این در شرایطی است که سه فاز آن تاکنون به اتمام رسیده و فاز چهارم نیز در حال انجام است و امید می رود که تا سال 2016 کار به پایان برسد.

به گفته اهرمچیک، به تازگی سرمایه گذارانی از کشور روسیه وارد این منطقه شده و به سرمایه گذاری پرداخته اند؛ این در شرایطی است که در اتحادیه گمرکی که بلاروس عضو است نیز این کشور حضور دارد و همین امر، کار را برای انجام مراودات تجاری ساده کرده است.

وی تصریح کرد: بیشتر تولیدات این منطقه به قزاقستان و روسیه صادر می شود که به نظر می رسد تا سال 2017 تا 46 درصد نیز افزایش یابد.

اهرمچیک افزود: ماشین سازی، مصالح ساختمانی، تجهیزات الکترونیکی، و صنایع سبک از جمله تولیدات این شرکتها در منطقه آزاد تجاری مینسک است.

وی به وجود صندوق توسعه منطقه آزاد تجاری مینسک اشاره کرد و گفت: منابع مالی این صندوق صرف توسعه زیرساختهای منطقه خواهد شد، ضمن اینکه هر شرکتی که تقاضای ورود به منطقه را دارد، اگر مدارک را تکمیل ارایه کند، حداکثر تا 5 روز می تواند مجوز خود را دریافت کند.

رئیس منطقه ازاد تجاری مینسک گفت: از حضور سرمایه گذاران ایرانی در این منطقه آزاد استقبال می کنیم و امیدواریم که بتوانیم روابط ایران و بلاروس را در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک افزایش دهیم.

۱۱ آبان ۱۳۹۱ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۱,۲۵۸