تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا ۹ ماه آینده

اوپک روز دوشنبه موافقت کرد توافق کاهش تولید نفت را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، اوپک روز دوشنبه موافقت کرد توافق کاهش تولید نفت را تا مارس 2020 تمدید کند. اعضای اوپک بر اختلافات خود فائق آمدند تا قیمت نفت را در بحبوحه اقتصاد رو به ضعف جهانی و افزایش تولید آمریکا بالا ببرند.

این اقدام احتمالا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را عصبانی می‌کند، وی از عربستان خواسته بود اگر حمایت نظامی آمریکا را در مقابله با ایران می خواهد، نفت بیشتری تولید و قیمت نفت را پایین بیاورد.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه تولید نفت را از 2017 پایین آورده‌اند تا جلوی سقوط قیمت آن را در بحبوحه افزایش تولید نفت آمریکا بگیرند. آمریکا از روسیه و عربستان پیش گرفته و حالا بزرگترین تولید کننده نفت جهان است.

ترس از ضعف جهانی تقاضا در اثر جنگ تجاری چین و آمریکا به چالشهای 14 عضو اوپک افزوده است.

گری راس از بلک گلد اینوسترز گفت:« عربستان سعودی علیرغم آنچه ترامپ می خواهد، حداکثر تلاش خود را برای رساندن قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه انجام می دهد ولی حتی با وجود کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا، هنوز به این هدف نرسیده و دلیل آن ضعف تقاضا و رشد نفت شیل آمریکاست.

آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا هم به شمار می آید، عضو اوپک نیست و در توافق کاهش تولید شرکت نکرده است .افزایش قیمت نفت ممکن است باعث گران شدن بنزین شود، مسئله ای که برای انتخابات سال آینده ترامپ بسیار حیاتی است.

پس از اعلام توافق اوپک برای تمدید کاهش تولید ، قیمت نفت ابتدا 2 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 67 دلار رسید ولی بعد 65 دلار در هر بشکه معامله شد.

مذاکرات اوپک با روسیه و سایر متحدان غیر عضو آن پس از نشست اوپک در روز دوشنبه، امروز آغاز می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه اعلام کرده بود که موافق تمدید توافق کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه در روز تا دسامبر 2019 یا مارس 2020 است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت:« اقتصاد جهان در نیمه دوم سال شرایط بهتری نسبت به یک هفته گذشته خواهد داشت چون ترامپ و شی جین پینگ به یک توافق رسیده اند و مذاکرات جدی تجاری از سرگرفته شده است».

وی گفت عربستان سعودی به کاهش عرضه نفت به مشتریانش در ماه جولای ادامه می دهد .وی عقیده دارد تولید نفت آمریکا به اوج می رسد و سپس ثابت می ماند مانند همان اتفاقی که برای نفت دریای شمال افتاد.

‏ منابع اوپک می‌گویند ایران و عربستان سعودی در مورد محتوای پیش‌نویس توافق بحث‌های داشتند ولی بالاخره با جزئیات آن موافقت شد .تهران از پوتین به خاطر اعلام این قرارداد قبل از اجلاس اوپک انتقاد کرد. اوپک همچنین محمد بارکیندو را برای یک دوره سه ساله دیگر به عنوان دبیر کل این سازمان ابقا کرد.
۱۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۳۶۲