عربستان نتوانست کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا را جبران کند

رویترز با اشاره به کاهش تولید نفت اوپک در ژوئن به پایین‌ترین حد طی ۵ سال گذشته نوشت: افزایش تولید عربستان کاهش تولید ایران و ونزوئلا را به خاطر تحریم‌های آمریکا جبران نکرد .
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز ، تولید نفت اوپک در ژوئن به پایین‌ترین حد طی 5 سال گذشته رسید. افزایش تولید عربستان کاهش تولید ایران و ونزوئلا را به خاطر تحریم‌های آمریکا جبران نکرد.
14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت ماه گذشته 29.60 میلیون بشکه در روز تولید کردند که 170 هزار بشکه کمتر از تولید ماه می بود و پایین ترین حد تولید از 2014 تا حالا را ثبت کرد .
تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه عربستان در اثر فشار ترامپ برای پایین آوردن قیمت تولیدش را افزایش داده است، ولی هنوز هم به طور داوطلبانه کمتر از سهمیه اش طبق توافق تولید می‌کند. اوپک توافق کاهش تولید را هفته گذشته تمدید کرد .
علیرغم عرضه پایین نفت، قیمت نفت خام از رکورد 6 ماهه 75 دلار در هر بشکه ماه آوریل پایین آمد و به 63 دلار در هر بشکه رسیده است. دلیل آن هم نگرانی در مورد کندی رشد اقتصادی است .
به نظر می رسد تصمیم اوپک و متحدانش برای تمدید کاهش تولید تاثیری بر قیمت نفت نگذاشته است .
یک سری اطلاعات ناامیدکننده اقتصادی از طرف آمریکا، چین و اروپا نگرانی های جدیدی در مورد تقاضا به وجود آورده است .
اوپک، روسیه و سایر تولید کنندگان غیر اوپک طی ائتلافی در دسامبر تصمیم گرفتند از ژانویه سال جاری تولید نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند. سهم اوپک از این توافق ، کاهش 800 هزار بشکه در روز بود که توسط 11 عضو آن غیر از ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی شد .
تولیدکنندگان نفت هفته گذشته در وین این توافق را تا مارس 2020 تمدید کردند .
در ماه ژوئن، این 11 عضو اوپک 156 درصد به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند بودند که دلیل آن تولید کمتر در عراق ، کویت و آنگولا هم بود. سه که کشوری که از کاهش تولید معاف شده بودند هم نفت کمتری تولید کردند .
صادرات نفت خام ایران به خاطر تحریم های آمریکا به کمتر از 400 هزار بشکه در روز نسبت به 2.5 میلیون بشکه آوریل 2018 رسید. در ونزوئلا هم تحریم‌های آمریکا تولید را پایین آورده است .
در بین کشورهایی که بیشتر تولید می‌کنند ، عربستان تولیدش را صد هزار بشکه در روز بالا برد و به 9.8 میلیون بشکه در روز نسبت به ماه می رساند که هنوز هم کمتر از سهمیه 10.311 میلیون بشکه این کشور از توافق اوپک است .
۱۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۲۳۲