زنگنه مواضع ایران در نشست اوپک را تشریح کرد

زنگنه مواضع ایران در نشست اوپک را تشریح کرد
وزیر نفت، پافشاری ایران بر ضرورت پرهیز از یکجانبه‌گرایی و تصمیم‌گیری جمعی در اوپک و همچنین تبیین فشارهای آمریکا و تاکید بر مقاومت ایران در برابر این فشارها را در اجلاس اخیر، مهم‌ترین موضوعاتی خواند که از سوی ایران در نشست اوپک دنبال شده است.

به گزارش اوپکس به نقل از خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (۱۲ تیرماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: رویکرد ما در این نشست، حفاظت و صیانت از موجودیت اوپک و تاکید بر این بود که تصمیم‌های اوپک باید با اجماع گرفته شود و نباید تصمیم‌ها از خارج اوپک به این سازمان ابلاغ شود. اگر هم قرار است پخت‌وپزی (تصمیم‌گیری) صورت گیرد، باید در بین اعضای اوپک انجام شود.

زنگنه با بیان اینکه این فرآیندها در تاریخ ۶۰ ساله اوپک حاکم بوده و چیز جدیدی نیست، ادامه داد: اخیرا روالی خارج از این چارچوب، موجب نگرانی اعضای اوپک شده بود که اگرچه برخی اعضا به دلایلی نگرانی‌هایشان را علنی نمی‌کنند، اما من صراحتا هم در جریان مذاکرات با وزرا و هم در اجلاس وزیران این نگرانی را مطرح کردم و در نهایت هم تاثیرگذار بود. فکر می‌کنم دیگر شاهد تصمیم‌گیری خارج از اوپک نباشیم.

وی در ادامه به تلاش ایران برای اعمال تغییراتی مهم از نظر مفهومی در منشور همکاری اوپک و غیراوپک اشاره کرد و گفت: تمام اعضای اوپک دارای حق مساوی هستند و باید با اجماع تصمیم‌گیری شود. این مهم‌ترین موضوعی بود که در این نشست دنبال کردیم.

زنگنه گفت: همچنین در این نشست، درباره آنچه آمریکایی‌ها می‌گویند و فشارهایی که به ایران وارد می‌کنند با رسانه‌های آمریکایی گفت‌وگو و اعلام کردم که ایران تحت فشار مذاکره نمی‌کند و برای تغییر در شرایط، حتما باید تحریم‌ها برداشته شود.

در واکنش به اقدام صداوسیما: تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند

به گزارش ایرنا، وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در مورد منتشر کردن اطلاعاتی در خصوص راه‌های دور زدن تحریم و فروش نفت، گفت: اگر این چیزها را درست بگویند، عملاً پنبه کردن آن چیزی است که ما رشته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما تذکری به صدا و سیما نداده‌اید؟ گفت: بله صحبت کردم. گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار کرده‌اند؛ گفتیم تکثیر اشکال رفع اشکال نمی‌کند.

زنگنه اضافه کرد: هیچ‌کس نباید کار خلاف کند؛ بعضی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می کنند، حتی بازنشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است. رسانه‌های داخلی گول دروغ‌ها را نباید بخورند، باید حواسشان جمع باشد.

وزیر نفت اضافه کرد: در مورد صادرات نفت خواهش من این است رسانه‌ها آنچه را منتشر کنند که مورد تائید وزارت نفت است.

وزارت نفت هیچ گزارشی مبنی بر جاسوسی یک خانم از هیچ مرجع رسمی دریافت نکرده است

وی در پاسخ به اینکه هدف از حمله‌های اخیر به وزارت نفت تخریب شخص وزیر است، گفت: ما کوچک‌تر از این صحبت‌هاییم.

وزیر نفت درباره سرنوشت نفتکش ایرانی در بندر جده نیز گفت: مقامات ایرانی از طریق شرکت ملی نفتکش دنبال این موضوع و بازگرداندن کشتی به ایران هستند، زیرا علاوه بر هزینه‌های مالی، حضور نیروهای ما در آنجا و احتمال فاجعه زیست‌محیطی نیز مطرح است.

وی با بیان اینکه هیچ گزارش رسمی و تماس رسمی در مورد جاسوسی یک خانم در وزارت نفت و ارتباط وی با ۱۶ مدیر نفتی از هیچ مرجع رسمی دریافت نشده، تاکید کرد: همه مواردی که مطرح می‌شود شفاهی و غیررسمی است. البته یکی دو سال پیش از یکی از همکاران در وزارت نفت اطلاعاتی به صورت غیررسمی توسط دستگاهی گرفته شده بود، اما رسماً چیزی به وزارت نفت اعلام نشده است.

زنگنه ادامه داد: اگر مراجع قضایی در مناسبات رسمی از وزارت نفت بخواهند که اطلاعات را در اختیارشان قرار دهد، حتماً این کار انجام خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به دیدار خود با وزیر انرژی عربستان در حاشیه نشست اوپک، افزود: با وزیر انرژی عربستان صحبت کردیم و نتیجه مذاکرات نیز همان شد که از جلسه اوپک به دست آمد. البته با یکدیگر احوال‌پرسی هم داریم که جزو وظایف ذاتی ماست.

۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۳۵۵