ساماندهی سیستماتیک عرضه محصولات پتروشیمی با اجرای طرح افق

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بازار خبرداد و گفت: در حال حاضر 3 هزار و 650 واحد پایین دستی پتروشیمی دارای کد بورسی در کشور هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت، فرشاد مقیمی در نشست بررسی وضعیت عرضه و تقاضای مواد و محصولات پتروشیمی با تاکید بر اجرای برنامه های وزارت صنعت برای تحقق رونق تولید خاطر نشان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی سرپا نگه داشتن هر واحد صنعتی به منزله مقابله با تحریم های ظالمانه است.

وی با اشاره به عزم وزارت صنعت برای بهبود فضای تولید و صیانت از صنعتگران، راه اندازی طرح های راکد صنعتی و بازسازی و نوسازی صنایع را از دیگر ماموریت های رونق تولید عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی نیازمند حضور سربازهای اقتصادی برای ایجاد بسترهای لازم برای حضور فعال واحدهای صنعتی در صحنه اقتصادی هستیم.

* تامین مواد اولیه لازمه رونق تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از تشریح شرایط اقتصادی کشور، یکی از نکات کلیدی برای تحقق رونق تولید را تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع برشمرد و گفت: مواد اولیه مورد مصرف صنایع مختلف کشور به دو صورت داخلی و خارجی تامین می شود که در حوزه خارجی از طریق تسریع در واردات مواد اولیه سعی شده است فضا برای تامین اجزا و قطعات مورد نیاز صنایع فراهم شود و در بحث داخلی نیز تدابیر خاصی از سوی وزارت صنعت برای تامین به موقع مواد اولیه به بخش تولید در نظر گرفته شده است که محصولات پتروشیمی در زنجیره ارزش صنعت نقش برجسته دارد و باید به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.

مقیمی خاطر نشان کرد: در حوزه تامین مواد اولیه داخلی واحدهای صنعتی گلایه های متعددی در حوزه عرضه محصولات در بورس وجود داشت و با مشکلاتی نظیر عدم عرضه کافی محصول ، کمبود مواد ، قیمت بالای محصول و تلاطم در بازار روبرو بودند.

* 3 هزار و 650 واحد پایین دست پتروشیمی دارای کد بورسی

معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت با تاکید بر ساماندهی عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا افزود: 3 هزار و 650 واحد پایین دست پتروشیمی دارای کد بورسی هستند.
مقیمی با اشاره به افزایش نامتعارف تقاضای خرید محصولات پتروشیمی در سال 97 و عدم هماهنگی با میزان مصرف سالانه این محصولات خطاب به استان ها، خواستار بازنگری و اصلاح روند تقاضا در استان ها شد و گفت: مصرف سالانه محصولات پلیمری پتروشیمی در کشور 3 و نیم میلیون تن براورد شده این در حالی است که میزان تقاضا بالاتر از میزان مصرف بوده است که نیازمند اقدامات اصلاحی از سوی سازمان ها در این بخش هستیم.

وی خواستار اصلاح وضعیت ارزیابی تایید سهمیه محصولات پتروشیمی در استان ها شد و تاکید کرد: باید همه استان ها با جدیدت لازم از همه توان تشکل های تخصصی و صنعتی استفاده کنند. همچنین همه استان ها باید براساس بازه زمانی مشخص شده ، وضعیت عرضه مواد اولیه داخلی به ویژه محصولات پتروشیمی را مورد رصد قرار دهند و گزارش ها را به صورت مستند به وزارت صنعت اعلام کنند.
مقیمی در ادامه تصریح کرد: ورود جهادی استان ها در ساماندهی این بازار موثر بوده و با مدیریت به موقع می توانند ثبات وآرامش را به بازار بازگردانند.

وی ثبات نسبی در وضعیت دو ماه اخیر بازار محصولات پتروشیمی را ناشی از تاثیربخشی اقدامات اصلاحی در حوزه عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی داشت و اعلام داشت این اقدامات با جدیت تا ساماندهی کامل ادامه خواهد داشت.

* مدیریت عرضه محصولات پتروشیمی

مقیمی همچنین از ساماندهی سیستماتیک عرضه محصولات پتروشیمی در قالب طرح افق خبرداد و گفت: این طرح در کنار سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت مدیریت عرضه و تولید را به صورت سیستماتیک انجام خواهد داد و با راه اندازی کامل این طرح، اطلاعات مربوط به تولید و فروش محصولات تولیدی صنایع پایین دست پتروشیمی به صورت الکترونیکی صادر و در ادامه سهمیه به صورت سیستماتیک قابلیت رصد و اصلاح را خواهد داشت.

* لزوم ایجاد شفافیت در بازار پتروشیمی

صادق نجفی، دستیار ویژه وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این نشست با نگاهی به شرایط اقتصادی کشور و لزوم همکاری همه استان ها با وزارت صنعت برای عبور از شرایط تحریمی خاطر نشان کرد: حضور استان ها در بررسی وضعیت واحدهای صنعتی علاوه بر بهبود وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع ، جلوی هرگونه فرصت طلبی و سوءاستفاده را خواهد گرفت.

وی با اشاره به ورود دستگاه های نظارتی برای مدیریت بازار پتروشیمی تصریح کرد: استان ها باید با همکاری و هماهنگی سعی در رفع مشکلات پیش روی واحدهای صنعتی داشته باشند و شرایط را به رغم وجود موانع برای حفظ تولید واحدهای صنعتی فراهم کنند.

* به روزسازی سهمیه های پتروشیمی به صورت الکترونیکی

مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست خطاب به استان ها خواستار اجرای دقیق مصوبات و بخشنامه‌های صادره برای اصلاح و بازنگری سهمیه های خرید محصولات پتروشیمی برای واحدهای صنعتی شد.

وی خاطر نشان کرد: استان ها باید با دقت نظر نسبت به بررسی وضعیت تولید واحدهای صنعتی در استان ها اقدام کنند.
وی به راه اندازی طرح افق برای بهبود وضعیت تقاضای خرید محصولات پتروشیمی در بازار اشاره کرد و افزود: اقدامات وزارت صنعت در سال جاری منجر به تعادل بخشی در عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی شده است.

وی اظهار داشت: طرح افق با هدف اصلاح و به روزسازی سهمیه های پتروشیمی به صورت الکترونیک نیز به مرور تکمیل و جایگزین سیستم فعلی خواهد شد.
۱۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۱۸۸