5 راهکار توقف صادرات خام محصولات پتروشیمی

5 راهکار توقف صادرات خام محصولات پتروشیمی
معاون وزیر نفت با اشاره به اجرای 5 راهکار برای کاهش و حتی توقف صادرات خام محصولات پتروشیمی، سرانه مصرف محصولات پتروشیمی در صنایع تکمیلی کره جنوبی را حدود 5 برابر ایران عنوان کرد و گفت: به زودی 6 شهرک جدید پتروشیمی تاسیس می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین بیات در مراسم آغاز به کار هشتمین نمایشگاه ایران پلاست از صنعت پتروشیمی به عنوان حلقه اتصال صنایع نفت و گاز به محصولات نهایی یاد کرد و گفت: در حال حاضر محصولات نهایی پتروشیمی در صنایع خودروسازی، بسته بندی، موادغذایی و کشاورزی دارای کاربردهای متعدد و متنوعی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پلیمری ایران به بیش از 4 میلیون تن در سال افزایش یافته است، تصریح کرد: قطعا توسعه صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی منجر به کاهش خام فروشی نفت و گاز، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با بهره برداری از خط لوله اتیلن غرب امکان توسعه صنایع پتروشیمی در اکثر استان های غرب کشور فراهم می شود، اظهار داشت: در شرایط فعلی سیاست و راهبرد دولت حمایت از توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور تبدیل تولیدات پایه پتروشیمی به محصولات نهایی و سپس صادرات محصولات پایین دستی و است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین از برنامه ریزی برای توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره های ارزش افزوده پتروشیمی در ایران خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته اقداماتی همچون تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی و تهیه و تنظیم سیاست‌های راهبردی استراتژی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، پیشنهاد شد که هم اکنون مراحل قانونی آن در حال انجام است.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به صورت متمرکز در 2 استان بوشهر و خوزستان در دستور کار قرار دارد، اظهارداشت: برای نخستین بار ساخت و راه ‌ندازی 6 شهرک صنایع تکمیلی پتروشیمی، تدوین بانک جامع اطلاعاتی پتروشیمی و صنایع تکمیلی، تهیه سند ملی راهبرد توسعه صنایع تکمیلی و انجام طرح آمایش سرزمینی با رویکرد توسعه صنایع تکمیلی و ایجاد و تقویت کنسرسیوم‌های صادراتی محصولات تکمیلی از مهمترین برنامه‌های توسعه متوازن این صنعت استراتژیک است.

بیات با یادآوری اینکه هم اکنون بیش از 5 هزار واحد تولیدی فعال در صنعت پلاستیک ایران فعالیت دارند، گفت: مصرف سرانه صنایع پلیمری در ایران در نمایشگاه هفتم 24.1 کیلوگرم بود و اکنون این رقم به 26.6 کیلوگرم رشد پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه دستیابی به میانگین جهانی مصرف به 32.5 کیلوگرم بر نفر، از برنامه‌های صنعت پلیمر ایران است، یادآور شد: این سرانه مصرف در کره جنوبی 121.2 کیلو، چین 59.1 کیلو، عربستان سعودی 62.9 است.
۱۴ آبان ۱۳۹۱ ۲۳:۴۳
تعداد بازدید : ۱,۰۸۳