جزئیات نخستین قرارداد "نفت در برابر اجرای پروژه"

در بند "ی" تبصره ۱ قانون بودجه سال جاری امکان تهاتر نفت با اجرا برای تسویه پول پیمانکار دیده شده و قرارداد تأمین مالی نوسازی نیروگاه ری در هفته جاری بر اساس تبصره مذکور امضا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایسنا، آمارها می‌گویند ۱۲۳ واحد نیروگاهی حرارتی در ایران وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ واحد دولتی، ۶۰ واحد خصوصی و ۲۱ واحد در اختیار صنایع بزرگ هستند. علاوه بر این، ۸۱ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه‌هاست که از این میزان ۶۴ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و از این تعداد نیز ۱۶ هزار واحد بخاری ۲۵ هزار و ۳۵۵ مگاوات واحد گازی و ۲۳ هزار واحد سیکل ترکیبی است.

طبق آمار اعلامی، در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در ایران، عمری بالای ۴۰ سال و ۶۱ درصد نیروگاه‌ها کمتر از ۲۰ سال سن دارند که طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت برق حرارتی، طی سه سال گذشته، ۲۰ هزار واحد جدید کلنگ‌زنی شده که به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق می‌شود.

پنج سال زمان برای جایگزینی بازنشسته‌ها

وزارت نیرو اعلامکرده برنامه راهبردی این وزارتخانه تا سال ۱۴۰۴ در راستای افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور، تدوین شده و بر اساس مطالعات صورت گرفته در این راستا برنامه‌ای برای بازنشستگی واحدهای قدیمی با راندمان پایین در نظر گرفته شده است.

با خروج واحدهای فرسوده از شبکه و احداث واحدهای جدید که دارای راندمان بالایی خواهند بود، راندمان تولید افزایش خواهد یافت، هم‌چنین این اقدام هم‌زمان موجب کاهش مصرف سوخت به ازای تولید برق مساوی و در نتیجه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت کمتر خواهد شد.

در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در سراسر ایران وجود دارد که طبق برآوردهای صورت گرفته، پنج سال زمان برای جایگزینی این نیروگاه‌ها نیاز است؛ علاوه بر این نیز هر نیروگاه جدیدی که احداث شود، به ۲ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در صورت تأمین این مبلغ می‌توان با نیروگاه‌های اسقاطی خداحافظی کرد.

بر این اساس، نیروگاه‌های فرسوده کماکان در مدار قرار دارند که قدمت آن‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. اما طبق برنامه‌های طراحی شده، با افزایش ظرفیت تولید، امکان بازنشستگی این نیروگاه‌ها فراهم خواهد شد.

امضای قرارداد نوسازی نیروگاه ری

در این راستا محسن طرزطلب - مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی - در گفت‌وگو با ایسنا از امضای قرارداد نوسازی نیروگاه ری در هفته جاری خبر داد و افزود: ظرفیت نیروگاه جدید ۱۰۶۳ مگاوات است و نام شرکت خصوصی که در طرف دیگر قرارداد است، در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی درباره میزان سرمایه مورد نیاز و نحوه تأمین این سرمایه توضیح داد: سرمایه مورد نیاز نوسازی این نیروگاه تقریباً ۵۰۰ میلیون یورو است و نحوه تأمین سرمایه آن بر اساس بند یک تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به این طریق خواهد بود که شرکت در قبال این سرمایه از دولت نفت دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی پیش از این اعلام کرده بود: قرار بود این نیروگاه از منابع مالی ژاپن نوسازی شود اما تحریم‌ها این اتفاق را غیرممکن کرده و قرار است بودجه آن از مسیرهای دیگر که در قانون بودجه تعریف شده، تأمین شود.

بند "ی" تبصره ۱ قانون بودجه

بر اساس این گزارش در بند ی تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۸ آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود پس از گردش خزانه و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی تا مبلغ چهارصد هزار میلیارد ریال از خالص بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال ۱۳۹۷ ایجاد شده و همچنین اجرای تکلیف این قانون را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص بر اساس قیمت بورس انرژی با قیمت منطقه‌ای تسویه کند.
۲۳ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۸
تعداد بازدید : ۲۰۳