تحویل تانکرحمل نفت خام روند نزولی خواهد داشت

بازار تانکر حمل نفت خام بهبود نرخ‌های کرایه حمل در بخش نفتکش‌های غول پیکر، سوئزماکس و افراماکس را به نمایش خواهد گذاشت.
Drewry نوشت: پس از نمایش ضعیف عملکرد بازار تانکر حمل نفت خام در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، پیش بینی می‌شود نرخ‌های کرایه حمل در این بخش افزایش جزئی را در سه ماهه سوم سال جاری میلادی تجربه کند. این بهبود جزئی پیش از اوج گیری بازار در سه ماهه پایانی سال است، زمانی که شیب توازن عرضه و تقاضا صعودی شود.

نکته قابل توجه اینکه تقاضای تناژ در نیمه دوم سال جاری میلادی بهبود پیدا خواهد کرد، چرا که سرعت فعالیت پالایشگاه‌ها به منظور پاسخگویی به تقاضای سوخت‌های بانکرینگ با سولفور پایین شتاب می‌گیرد.

گسترش کاهش تولید نفت خام از سوی کشور‌های عضو اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نگرانی‌ها پیرامون عرضه نفت خام را افزایش داده است، همزمان جنگ تجاری آمریکا- چین سایه تهدیدآمیزی بر سر بازار تقاضای نفت جهانی تلقی می‌شود.

همچنین در میان چشم انداز رو به وخامت اقتصاد جهانی، آژانس بین المللی انرژی IEA پیش بینی خود از رشد تقاضای نفت برای سال جاری میلادی را از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل داد.

انتظار می رود ظرفیت ناوگان تانکرحمل نفت خام روند نزولی را در نیمه دوم سال جاری میلادی طی کند، چرا که تحویل شناور شتاب کمتری پیدا خواهد کرد.

اگرچه بازار اوراق در سکوت مطلق به سر می‌برد، اما با نزدیک شدن به ضرب العجل قانون سوخت با سولفور پایین ۲۰۲۰ IMO تکاپوی بازار دوباره از سرگرفته خواهد شد. از طرف دیگر رشد تناژ در بازار تانکر حمل نفت خام متوقف خواهد شد، به این دلیل که بسیاری از شناور‌ها از چرخه فعالیت خارج و به مدت چهار الی شش هفته را در یارد‌ها برای مجهز شدن به اسکرابر‌ها سپری خواهند کرد.

در نیمه نخست سال جاری میلادی به دنبال تحویل قوی شناور و سطح پایین اوراق ناوگان تانکر حمل نفت خام رشد ۳.۸ درصد را به همراه داشت.

بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار DWT ظرفیت تانکر حمل نفت خام در طول بازه زمانی ژانویه الی ژوئن تحویل داده شد، درحالی که در مدت مشابه سال گذشته ظرفیت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار DWT به ناوگان مذکور ملحق شده است.

بازار سفارش ساخت شناور به آرامی حرکت می‌کند، به طوری که در بازه زمانی ژانویه الی می، تنها پنج میلیون تناژ سفارش داده شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۵۰ درصد را به نمایش می‌گذارد.
۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۲
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۲۷۶