ارز صادرکنندگان بدون ورود به کشور صرف واردات شود

ارز صادرکنندگان بدون ورود به کشور صرف واردات شود
رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق تهران گفت: با توجه به شرایط فعلى نیازى نیست ارز صادرکنندگان وارد مرکز مبادله ارزى شده و سپس در اختیار واردکنندگان قرار گیرد، زیرا این ارز مى تواند در خارج از کشور صرف تامین کالاهاى مورد نیاز براى واردات شود.

محمد رئیس زاده در گفت وگو با ایسنا، درباره اختصاص ارز صادرکنندگان به واردکنندگان در مرکز مبادلات ارزى، اظهار کرد: بزرگترین مشکل صادرکنندگان اختلاف نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزى و بازار آزاد است. وى ادامه داد: واردات از خارج انجام مى شود و بنابراین دیگر نیازى نیست که ارز صادرکنندگان در داخل کشور حتما در مرکز مبادلات ارزى مورد مبادله قرار گیرد. رییس زاده با بیان این که صادرکنندگان ترجیح مى دهند ارز خود را آزادانه در اختیار مبادلات قرار دهند، گفت: ارز حاصل از صادرات مى تواند در خارج از کشور صرف تهیه کالاهاى وارداتى شود؛ پس دیگر چه دلیلى دارد در شرایط فعلى که کشور با تحریم روبه روست مبداء مبادله ارز مرکز مبادلات ارزى باشد. رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق تهران ادامه داد: تا زمانى که نظام تک نرخى شدن ارز اجرا نشود صادرکنندگان تمایلى به عرضه ارز خود در مرکز مبادلات ارزى ندارند، زیرا هیچ فعال اقتصادى علاقه مند نیست ارز خود را ارزان تر از قیمت روز در اختیار واردکنندگان قرار دهد. وى با بیان این که اگر به سمت نظام تک نرخى شدن ارز حرکت نکنیم رانت و فساد در کشور گسترش مى یابد خاطرنشان کرد: در حال حاضر نحوه اجرا و دستورالعمل ورود ارز صادرکنندگان به اتاق ارزى مشخص نشده و جلسات مکرر بین بخش خصوصى ودولت همچنان ادامه دارد. رییس زاده در این باره افزود: همچنین جلسات کارشناسانه متعددى براى تعیین راهکارهاى اجرایى معقول و مورد قبول در بین اعضاى اتاق در حال برگزارى است و امیدواریم به نتایج مطلوبى دست یابیم.وى با بیان این که این جلسات در رابطه با نحوه ورود ارز صادر کنندگان به مرکز مبادلات ارزى است، تصریح کرد: اگر قرار باشد محدودیت هایى براى صادرکنندگان اعمال شود قطعا مشکلاتى ایجاد خواهد شد. به طور مثال اگر صادرکنندگان مجبور باشند که در ازاى خروج کالا مهر واردات دریافت کنند، این موضوع همان پیمان ارزى تلقى مى شود که پیشتر اجراى آن محدودیت ها و مشکلات زیادى براى صادرکنندگان ایجاد کرده بود.
رییس کمیسیون سرمایه گذارى و تامین مالى اتاق تهران ادامه داد: ما مى توانیم ارز خود را بدون ورود به مرکز مبادلات ارزى و در خارج از کشور صرف واردات کنیم. رئیس زاده با بیان این که آمار ۷ ماهه سال جارى گمرک نشان مى دهد که نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۸ درصد کاهش واردات داشته ایم، بیان کرد: ما در ۷ ماهه امسال ۳۴ میلیارد دلار واردات داشته ایم و در مقابل ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتى داشته ایم.
 
 
 
 

۱۶ آبان ۱۳۹۱ ۲۳:۴۱
تعداد بازدید : ۹۷۸