چرا قیمت نفت با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه جهش نمی‌کند؟

یک کارشناس اقتصادی گفت:« آنچه شگفت انگیز است این است که نفت دیگر شاخصی برای درگیری در خاورمیانه نیست. چند سال پیش میزان جدیت بحرانهای امنیتی در این منطقه را با قیمت نفت تشخیص میدادیم».
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی ان بی سی، وقایع هفته گذشته نشان داد قیمت نفت دیگر شاخص تنش های خاورمیانه نیست و نگرانی در مورد تقاضای جهانی و رشد تولید نفت آمریکا این روند را تغییر داده است.

یکی از بزرگترین نگرانی های صنعت انرژی این است که درگیری های خاورمیانه می تواند رفت و آمد نفت از تنگه استراتژیک هرمز را مختل کند. حدود یک پنجم نفت جهان از این تنگه عبور می کند.

پس از اینکه ایران یک نفتکش انگلیسی را در روز جمعه به خاطر نقض قوانین دریایی توقیف کرد ،قیمت نفت کمی افزایش یافت ولی این افزایش در حدی نبود که طی سایر درگیری ها دیده می شد.

حلیما کرافت ، سرپرست استراتژی جهانی کالا در آر بی سی گفت:« آنچه شگفت انگیز است این است که نفت دیگر شاخصی برای درگیری در خاورمیانه نیست. چند سال پیش میزان جدیت بحرانهای امنیتی در این منطقه را با قیمت نفت تشخیص میدادیم».

توقیف این نفتکش زمانی اتفاق افتاد که تنش ها میان ایران و غرب رو به افزایش بود. انگلستان چند هفته پیش یک نفتکش ایرانی را به بهانه حمل نفت خام به سوریه توقیف کرد. دادگاه جبل الطارق در روز جمعه رأی به ادامه توقیف نفتکش ایران داد با وجود اینکه ایران اعلام کرده بود مقصدش سوریه نیست.

سه شنبه گذشته قیمت نفت در واکنش به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران می خواهد در مورد برنامه موشکی اش صحبت کند، کاهش چشمگیری داشت. ایران این اظهارات را رد کرد ولی نفت به قیمت قبلی باز نگشت.

کرافت گفت دلیل اصلی این که تاجران نفت قیمت نفت را بالاتر نمی برند، افزایش تولید نفت آمریکا است. آمریکا در حال حاضر از روسیه و عربستان پیشی گرفته و تبدیل به بزرگترین تولید کننده نفت جهان شده است.

وی گفت تجارت نفت هم تغییر کرده و بازار بیشتر توسط کامپیوتر هدایت می شود و بازیگران کالا نقش زیادی در آن ندارند. « افزایش تولید نفت آمریکا به بیش از 12 میلیون بشکه در روز یک دیوار آتشین در برابر این بحران ها ایجاد کرده است. می توانند تمام نفت‌کش‌هایی را که می‌خواهند بگیرند. هیچ چیز از ذخایر نفتی کم نمی شود. ظرفیت مازاد زیادی وجود دارد مخصوصاً در عربستان سعودی که قیمت نفت را پایین نگه می دارد».

قیمت نفت هفته گذشته ناپایدار بود. شاخص بین‌المللی نفت برنت 6.4 درصد کاهش یافت که بدترین عملکرد آن از دسامبر 2018 بود. نفت وست تگزاس اینترمدیت در بدترین عملکردش از ماه می 7.6 درصد پایین آمد. قیمت نفت آمریکا در ابتدای روز جمعه پایین بود ولی پس از انتشار خبر توقیف نفتکش توسط ایران 0.6% افزایش یافت و به 55.63 دلار در هر بشکه رسید.

در درگیری های قبلی قیمت نفت به سرعت افزایش می یافت ولی به نظر می رسد دلیل این افزایش، درگیری ها نبودند بلکه کمبود عرضه نفت بود.
۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۰
تعداد بازدید : ۳۵۸