مجلس و وزارت نفت غرب را به کاهش صادرات نفت تهدید کردند

مجلس و وزارت نفت غرب را به کاهش صادرات نفت تهدید کردند
همزمان با سقوط آزاد بهای جهانی طلای سیاه، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت در اظهاراتی جداگانه غرب را به کاهش صادرات نفت ایران در آستانه زمستان تهدید کردند.
به گزارش خبرنگار پانا نیوز، رستم قاسمی وزیر نفت امروز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در صورت افزایش فشار تحریم‌های غرب و در واکنش به این موضوع در روند صادرات نفت خام خود بازنگری خواهد کرد، گفت: ایران علاقه مند نیست چنین اتفاقی در جهان بیفتد.

این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه نبود نفت ایران در بازارهای جهانی، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: دود این گرانی ها به چشم مردم خواهد رفت که دولت‌های آنها باید پاسخگو باشند.

وی با بیان بهبود روند صادرات نفت ایران در ماه های اخیر تاکید کرد: پیگیری‌های لازم برای بهتر شدن شرایط صادرات نفت در دست انجام است، ضمن آنکه این عملیات هم اکنون با روندی رو به رشد ادامه دارد.

قاسمی یکی از هدف گذاری‌های تحریم دشمن علیه صنعت نفت را کند کردن روند توسعه در این صنعت خواند و افزود: امروز با وجود همه مشکلات، طرح ها و پروژه های صنعت نفت با شتاب در حال اجراست.

این عضو کابینه دولت، تاکید کرد: حذف نفت ایران از بازار، تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی را بر هم می زند و در چنین شرایطی بی ثباتی و کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی افزایش می یابد.


مجلس: صادرات نفت به یک سوم کاهش می‌یابد

به گزارش پانا نیوز، 18 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مقابله با تحریم ها و با در نظر گرفتن افزایش قیمت ارز و در نتیجه تامین در آمدهای نفتی دولت با صادرات کمتر طرحی دوفوریتی را برای کاهش یک سوم صادرات نفت ارائه داده اند.

سید مهدی موسوی‌نژاد از طراحان اصلی این طرح در این باره گفت: نمایندگان طرحی را آماده تحویل به هیأت رئیسه کرده‌اند که بر اساس آن تولید نفت در کشور محدود می‌شود و با توجه به تحریم نفتی ایران از سوی اروپا و در پیش بودن زمستان و نیاز کشورهای تحریم‌کننده به نفت برای تأمین سوخت بر اساس این طرح جمهوری اسلامی ایران نیز تولید و صادرات نفت خود را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این طراحان این طرح دوفوریتی لزوم تامین در آمدهای نفتی دولت در بودجه 92 را نیز در نظر گرفته اند و معتقدند با توجه به افزایش سه برابری نرخ ارز در مقابل ریال و تامین درآمد دولت از صادرات نفت با میزان کمتر از صادرات فعلی می توان برای مقابله با تحریم ها و ایجاد فشار بر کشورهای غربی این طرح دوفوریتی را به تصویب رساند.


سقوط آزاد قیمت نفت ادامه دارد

به گزارش پانا نیوز، بهای نفت با بسته ماندن پالایشگاه‌های نیوجرسی یک هفته پس از وقوع توفان سندی و محدود شدن تقاضا برای نفت خام، در پایین‌ترین سطح چهار ماه گذشته در نیویورک بود.

بر این اساس معاملات پس از کاهش 2.6 درصدی در دوم نوامبر، تغییر چندانی نداشتند. نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات الکترونیکی بازار بورس نیویورک، با 23 سنت افزایش، 85.09 دلار در هر بشکه معامله شد.
در همین حال معاملات نفتی هفته گذشته 1.7 درصد کاهش بها داشته و به 84.86 دلار در هر بشکه رسیده بودند که پایین‌ترین قیمت در چهار ماه گذشته بود. قیمتها در سال جاری 14 درصد کاهش داشته اند.

نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر در بازار ICE Futures Europe لندن با 17 سنت افزایش به 105.85 دلار در هر بشکه رسید.

از سوی دیگر میانگین ماهانه بهای سبد نفتی اوپک در ماه اکتبر با دو دلار و 10 سنت کاهش به هر بشکه 106 دلار و 26 سنت رسید.

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم با انتشار گزارشی میانگین ماهانه بهای سبد نفتی این سازمان در ماه سپتامبر 108 دلار و 36 سنت برای هر بشکه اعلام کرد و یادآور شد: میانگین هفتگی بهای سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به جمعه گذشته (12 آبان) با 6 سنت کاهش، به هر بشکه 106 دلار و 13 سنت رسید.

در همین حال بهای سبد نفتی اوپک جمعه گذشته با یک دلار و 20 سنت کاهش نسبت به پنج شنبه (11 آبان)، هر بشکه 105 دلار و 6 سنت بود. بهای سبد نفتی این سازمان، پنج شنبه گذشته به هر بشکه 106 دلار و 26 سنت رسیده بود.
۱۶ آبان ۱۳۹۱ ۲۳:۵۴
تعداد بازدید : ۹۴۶