سهم ایران از بازار بزرگ آفریقا کمتر از 600 میلیون دلار/ مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران در آفریقا

سهم ایران از بازار بزرگ آفریقا کمتر از 600 میلیون دلار/ مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران در آفریقا
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه روابط بانکی بزرگترین مشکل توسعه همکاری‌های ایران و آفریقا است، گفت: سهم ایران از بازار بزرگ صادراتی آفریقا کمتر از 600 میلیون دلار است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس محمدرضا مودودی امروز در همایش بزرگ تجاری آفریقا که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: آفریقا با 5.7 درصد از جغرافیای جهان و 17 درصد از جمعیت جهان 3 درصد از تجارت جهان را دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: سهم آفریقا از تجارت 20 هزار میلیارد دلاری دنیا کمتر از 500 تا 600 میلیارد دلار است و سهم ایران از تجارت آفریقا کمتر از 600 میلیون دلار است.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آفریقا وجود دارد، گفت: مهمترین مشکلات بر سر راه توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آفریقا مشکلات زیرساختی از قبیل روابط بانکی و علاوه بر این مهمترین عامل محدود کننده تجارت موضوع حمل و نقل است.

* تعرفه‌های بالا به کالاهای ایرانی در آفریقا

وی با اشاره به وضع تعرفه‌های بالا بر واردات کالاهای ایرانی در آفریقا گفت: این موضوع با توجه به اینکه ایران عضو هیچ کدام از اتحادیه‌ اقتصادی و سازمان جهانی تجارت نیست موجب بالارفتن هزینه‌های تجاری ایران می‌شود.

مودودی بیان داشت: سازمان توسعه تجارت و همچنین حاکمیت نگاه ویژه‌ای به آفریقا دارد و یکی از اهداف رصد فرصت‌های تجاری در آفریقا است تا این بخش تبدیل به فرصت‌های سرمایه‌گذاری شود.

وی بیان داشت: بازار آفریقا فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و همچنین محصولات غذایی را فراهم می‌آورد ضمن اینکه می‌توانیم به این بازار محصولات پایه نفتی، پلیمیری و همچنین مشتقات نفتی را صادر کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، سودان و نیجریه کشورهای مهم برای ایران در قاره آفریقا محسوب می‌شود و بیشترین صادرات ما به این کشورها انجام می‌شود.
۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۲۰
تعداد بازدید : ۴۳۵