طرح مجلس درباره پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت سیاستگذار پولی را تقویت می‌کند

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت می‌تواند گام مثبتی باشد که سیاستگذار پولی را تقویت کند که ابزارها و روش های جدید را بیش از گذشته بتواند استفاده کند.
کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت گفت: الان کشورهای مختلف دنیا به دلایل گوناگونی مانند حفظ تجارت خارجی شان، حفظ قدرت رقابت شان و تحکیم مناسبات بین الدولی رویکردهای مختلفی بخصوص در حوزه پولی انتخاب کرده اند.

پرویزیان افزود: بحث یکجانبه گرایی آمریکایی ها و تسلط دلار مسئله مهمی برای همه کشورهاست و الان قدرت های جدید و کشورهای نوظهور به دنبال آن هستند که مناسبات اقتصادی و پولی خود را به گونه ای برقرار کنند که سیستم دلار اثر منفی روی مناسبات شان نگذارد. حتی کشورهایی مثل قزاقستان به دنبال آن هستند که به گونه ای دلار را از معاملات نقدی خود کنار بگذارند.

رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اظهار داشت: ایران که به نحو اولی به این ابزار نیاز دارد و برقراری پیمان های دوجانبه و چندجانبه با ایجاد سیستمی برای تسویه بین طرفین شبیه آن چیزی که قبلا در سیستم مبادله تسویه آسیایی بود. الان بالاخره ایران با ترکیه، با روسیه و حتی با چین و با کشورهای نظیر این بتواند پیمان هایی داشته باشد و بتواند تسویه مبادلات تجاری خودش را با ارز مورد قبول طرفین انجام دهد حتی با واحدهای معادل ارزی.

وی با اشاره به اینکه بحث قطع سوئیفت و کمک سوئیفت به آمریکا برای تشدید تحریم ها موضوعی یکجانبه و غیرقانونی بوده است که اینها انجام داده اند، افزود: طبیعی است که ما ابزارهای جایگزینی را چه در سطح ملی و چه بین کشورهای مختلف دنبال کنیم تا نوعی از ارتباطات بانکی بتواند برقرار شود.

پرویزیان در پایان گفت: طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت می تواند گام مثبتی باشد که سیاستگذار پولی را تقویت کند که ابزارها و روش های جدید را بیش از گذشته بتواند استفاده کند.
۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۲۴۵