دولت‌ها بخش خصوصی را لایق اداره کشور نمی‌دانند

دولت‌ها بخش خصوصی را لایق اداره کشور نمی‌دانند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌با تاکید بر اینکه دولتها بخش خصوصی را لایق اداره کشور نمی دانند گفت: همیشه دولت‌هایی که برسرکار آمده است با فروش نفت کشوررا اداره کردند این درحالی است که درشرایط تحریم باید از وابستگی به درآمدهای نفتی کاست وسرمایه های داخلی و خارجی را جذب کرد.
ایرج ندیمی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه به هیچ کدام از اهداف مصوب درباره واگذاری هادر اصل ۴۴ قانون اساسی نرسیدیم چرا که اگر تصدی گری دولت درجایی کم شده جای دیگر اضافه شده است. افزود:قصد ما در واگذاری امور به بخش خصوصی این بود که دولت کوچکتر شوداما درمجموع کوچکتر نشد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی درادامه اظهارداشت: بخش خصوصی تقریبا درهیچ کدام از واگذاری ها اجازه مالکیت و مدیریت ندارد وهمیشه دولت یا مستقیم مداخله می کند یا با قانون هایی که می گذارد بخش خصوصی را محدود می کند.

وی با تاکید بر اینکه دولتها بخش خصوصی را لایق اداره کشور نمی دانند گفت: همیشه دولت‌هایی که برسرکار آمده است با فروش نفت کشوررا اداره کردند این درحالی است که درشرایط تحریم باید از وابستگی به درآمدهای نفتی کاست وسرمایه های داخلی و خارجی را جذب کرد.

ندیمی درادامه با تاکید بر جذب سرمایه های بخش خصوصی افزود: دولت بایدضمن تسهیل شرایط واگذاری برحجم و نوع صادرات و واردات و عرضه و قیمت کالای وارداتی نظارت کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درادامه درخصوص کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی وتامین منابع بودجه از محل های دیگر غیراز نفت اظهار داشت: درحال حاضر دولت بیش از آن که ما به فکر ساخت و ساز باشد متوجه اداره معیشت مردم است ومسئولین درتلاشند تا نیازهای اولیه مردم را دردوران جنگ اقتصادی تامین کنند.

نماینده مردم لاهیجان وسیاهکل درمجلس افزود: برای پیشبرد فعالیتهای عمرانی و تملک دارایی و سرمایه ای حتما با انقباض روبرو هستیم.

وی گفت: کاهش بودجه های عمرانی طبیعت دوران تحریم است به این معنا که دردوران تحریم نمی توانیم به مردم بگوییم گرسنه بمانید که ما می خواهیم فلان پروژه را اجرا کنیم.

ندیمی افزود:با توجه به کاهش درآمدهای نفتی اجرای پروژه های عمرانی تعطیل اولویت بندی می شود و آن دسته از پروژه هایی که با سرمایه محدودی به اتمام می رسند اولویت پیدا می کنند و آن دسته از پروژه هایی که شروع نشدند شروع نخواهند شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که برای تحقق درآمدها به میزان سال قبل باید تغییر سیاست بدهیم گفت: تغییر سیاست مسئولین ،مردم وسرمایه گذاران زمان می برد بنابراین طبیعی است که بودجه را نمی توان انبساطی بست باید انقباضی باشد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس با اشاره به این که تحقق درآمدها به قوت و قدرت قبل نیست اظهارداشت: درکشورهای توسعه یافته از طریق صادرات و تقویت تولید داخلی منابع درآمدی کشورشان را تامین می کنند.

وی به زمینه های زیادی که برای تولید درداخل کشور وجود دارد اشاره کرد وگفت: باید بااتکا به زمینه های بالقوه تولید و صادرات درداخل و با حمایت از بخش خصوصی منابع درآمدی بودجه سال آینده را تامین کرد.

ندیمی با تاکید بر این که نفت را از اقتصاد جدا کنیم ونقش آن را به حداقل برسانیم افزود: با افزایش صادرات غیر نفتی و تولید کالاهایی که بتوان نیازهای عام وضروری مردم را در داخل تامین کرد ضمن حل مشکل اشتغال جوانان، درآمدهای مالیاتی افزایش می یابد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مشارکت بخش خصوصی درتامین منابع درآمدی بودجه گفت: نمی توانیم برای تامین درآمدهای بودجه ای کشور یک نسخه بنویسیم و پروژه ها را تنها به بخش خصوصی واگذار کرد یا اینکه تنها به دولت سپرد.

ندیمی‌درادامه با بیان اینکه ضرورتی به واگذاری برخی پروژه ها به بخش خصوصی نیست اظهارداشت: بسیاری از پروژه ها را بخش خصوصی قبول نمی کند بنابراین پروژه هایی که به هر دلیلی مورد تقاضای بخش خصوصی نیست را باید به دولتی ها سپرد.

وی افزود: بسیاری از پروژه ها که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند را باید با سیاست گذاری و حمایت بانکی و مشارکت دولت به بخش خصوصی واگذار کرد.

‌نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس با تاکید براین که باید دولت انتفاع ملی را در واگذاری پروژه ها درنظر بگیرداظهارداشت: دولت باید بیش از آن که به درآمد زایی برای خودش باشد به تولید و اشتغال فکر کند و هرفعالیتی که به تولید و صادرات می انجامد آن را انجام دهد./

۱۷ آبان ۱۳۹۱ ۰۰:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۲۱۷