شریعت نژاد: در کشور عده‌ای از اقتصاد نفتی سود می‌برند

نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس با بیان اینکه «اراده‌ای برای حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی وجود ندارد» گفت: قطعا در داخل کشور،‌ عده‌ای از اقتصاد نفتی سود می‌برند. ما نباید فضایی ایجاد کنیم که افراد صاحب پول‌های باد آورده شوند.
شمس الله شریعت نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ضرورت حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی گفت: تمام دستگاه و اجزای حاکمیت باید در جهت ارتقا سطح تولید و خدمات تلاش کنند. بخشی از این تلاش مربوط به مجلس،‌ بخشی دیگر مربوط به دولت و بخشی از آن مربوط به قوه‌قضائیه است. فضای کشور باید طوری باشد که کسی صاحب پول مفت نشود. هیچ کس نباید درآمد بدون زحمت داشته باشد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «ما تنها کشور دنیا نیستیم که در مسیر توسعه اقتصادی تلاش می‌کند» اظهار کرد: در گذشته کشورهایی بودند که در شرایط ما قرار داشتند. ما باید از آنها الگوبرداری کنیم. اولین پایه اقتصاد مقاومتی هر کشور، استعداد آن کشور است. ما در ایران متناسب با اقالیم مختلف، استعدادهای گوناگونی داریم. ما باید مزیت‌های تولید را اقلیم‌محور ببینیم. از طرف دیگر باید افق سرمایه‌گزاری را روشن کنیم.

وی ضمن تاکید بر بالا بردن «امنیت سرمایه‌گذاری» گفت: امنیت سرمایه‌گذاری یعنی اینکه اینکه فرد سرمایه‌گذار توان پیش‌بینی هزینه و درآمد خود را داشته باشد. تغییرات عجیب اقتصادی و بی‌ثباتی، لطمه بزرگی به تولید می‌زند. آن قدر عوامل تاثیرگذار بر هزینه تولید و درآمد زیاد هست که تولیدکننده عملا کارایی خود را از دست می‌دهد زیرا دولت به عنوان حاکم مطلق در این زمینه دخالت می‌کند. دادن اختیار به بخش خصوصی و تقویت تشکل‌های این بخش می‌توانند مقداری از سختی‌های شرایط فعلی را کم کند.

شریعت‌نژاد با اشاره ضریب جینی در شرایط فعلی گفت: در جامعه ما، مردم به دو دسته تقسیم می‌شوند: انسانهایی که برای حداقل‌های خود مانده‌اند و انشان‌هایی که نمی‌دانند با پول های خود چه کار بکنند. بیش از ۹۰ درصد ثروتمندان ما از راه‌هایی صاحب ثروت شده‌اند که کمکی به تولید ما نمی‌کند. این شیوه ثروت‌مند شدن در اقتصاد تولیدی بی‌معناست. تنها کسانی که در این مملکت مالیات درست و حسابی می‌دهند،‌ کارمندان جامعه هستند. بقیه از راه‌های مختلفی برای دور زدن مالیات استفاده می‌کنند.

نماینده مردم تنکابن در مجلس ادامه داد: اگر گفت‌وگویی با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داشته باشید، متوجه می‌شوید که گرفتارترین آدم‌های مملکت کسانی هستند که در حوزه تولید سرمایه گزاری کرده‌اند. آنها سرمایه خودشان را در خدمت اقتصاد غیرنفتی گذاشته‌اند اما عملا با این وضعیت نمی‌دانند چه کار کنند چون از شرایط اقتصادی فردا هم خبر ندارند.

نماینده مردم تنکابن در مجلس با بیان اینکه «در شرایط فعلی تولید صرفا یک حرف است» اظهار کرد: باید اراده عمومی وجود داشته باشد تا طرحی نو دراندازیم. اراده‌ای برای این کار وجود ندارد. قطعا یک عده از اقتصاد فعلی منفعت می‌برند. آن منفعت، هر چه هست منافع ملی نیست بلکه منافع جریان‌ها و اشخاص است. ما نباید فضای ایجاد کنیم که افراد صاحب پول‌های باد آورده شوند. نیاز برای کار کردن باید منجربه کار توام با زحمت شود تا تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه ما بالا رود.

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه انتخابی شما چقدر به موضوع اقتصاد غیرنفتی توجه شده است؟ گفت: هم اکنون در حوزه انتخابیه هیچ تولیدکننده ‌ای از تولید خود راضی نیست و به ناچار در حوزه تولید کار می‌کنند. فکر نمی‌کنم که سرمایه گذاری به منطقه ما آمده باشد و ما آن را فراری داده باشیم. زیرا معتقدیم با عنایت به اصل ۴۴ باید کارنخانه‌جات به بخش خصوصی واگذار شوند ما از دولت انتظار نداریم که سرمایه‌گذاری کند.
۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۱۶
تعداد بازدید : ۲۴۸