خیز پتروشیمی‌ها برای شاگرد اولی در بازار سرمایه

بازار سرمایه در ۴ ماهی که از سال می‌گذرد بیش از ۴۱ درصد سود برای سهامدارانش در پی داشته، با این حال به گفته یک کارشناس بورس،‌ اگر خبرهای خوش سیاسی شنیده شود،‌ پتروشیمی‌ها می‌توانند این سود را بالاتر برده و به پربازده‌ترین صنعت بورس تبدیل شوند.
رشد بیش از ۱۰۰ واحدی شاخص بورس در یکسال گذشته بیش از هر چیز مدیون گروه‌هایی است که صادرات محور بوده و کمترین تاثیر را از تحریم‌ها گرفته‌اند. با این حال پتروشیمی‌ها نیز در این میان نقش مهمی بازی کردند هر چند که هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه فاصله زیادی دارند.

در واقع پتروشیمی‌ها با توجه به منابع و خوراک در دسترس و همچنین تنوع محصولات و بازارهای صادراتی اگر با خبرهای خوب سیاسی مواجه شوند می‌توانند بازدهی بسیار بهتر از امروز برای سهامداران در پی داشته باشند.

در این زمینه حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: واقعیت این است که به دلیل اینکه صنعت پتروشیمی بیشتر صادرات محور است با نرخ ارز و وضعیت صادراتی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد:‌ هر عاملی که باعث شود این دو متغیر افزایش پیدا کند سودآوری شرکت‌های پتروشیمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

میرمعینی دغدغه امروز پتروشیمی‌ها را برای سوددهی بیشتر محدودیت‌های تحریمی دانست که از ابتدای اردیبهشت بر این صنعت تحمیل شده است.

وی افزود: اگر توافقی حاصل شود انتظار می‌رود شرکت‌های پتروشیمی با ظرفیت کامل تولید انجام دهند. در این صورت و با توجه به افزایش قیمت دلار این گروه در بورس می‌توانند سودآوری مناسبی داشته و جزو بهترین صنایع برای بازدهی در بورس باشند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:‌ پتروشیمی‌ها با توجه به اینکه همیشه ریسک ناشی از عدم فروش را احساس می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند پتانسیل بالقوه خود را بالفعل کنند و در واقع به ارزش ذاتی که دارند نرسیده‌اند.

به گفته میرمعینی شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند در صورت بهبود شرایط سیاسی،‌ پربازده‌ترین صنعت بورس در یک سال آینده باشند.

وی عرضه‌های اولیه را یکی دیگر از راه‌های جذب مشتری به این صنعت در بورس و تامین نقدینگی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای دانست و گفت:‌ با توجه مزیت نسبی و رقابتی پتروشیمی و دسترسی آسان به منابع و مواد اولیه و خوراک، ‌این صنعت می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

میرمعینی با اشاره به اینکه عرضه‌های اولیه پتروشیمی باعث عمق بازار سرمایه می‌شود،‌ ادامه داد: البته تنها عرضه اولیه نمی‌تواند موثر باشد بلکه این قیمت تعیین شده است که باعث جذابیت سهم و حضور سرمایه‌گذار می‌شود.
۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۱۹۸