آمریکا از آلمان خواست در تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز مشارکت کند

آمریکا اعلام کرده است که رسما از آلمان خواسته در طرح تامین امنیت و آزادی تردد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز شرکت کند. در میان سیاستمداران آلمانی مخالفت بخصوص با شرکت در ائتلافی نظامی با مشارکت آمریکا بالاست.
سخنگوی سفارت آمریکا در برلین سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) به خبرگزاری آلمان گفت: «ما از آلمان به طور رسمی خواسته‌ایم که همراه با فرانسه و بریتانیا در تامین امنیت تنگه هرمز یاری‌رسان باشد و با پرخاشگری ایران مقابله کند.»



سخنگوی سفارت آمریکا در برلین گفت: «اعضای پارلمان آلمان به روشنی گفته‌اند که باید از آزادی تردد دریایی حفاظت شود، پرسش ما این است که چه کسی باید این کار را بکند؟»



دولت آلمان تاکنون تصریح کرده بود که هنوز کسی از آلمان برای مشارکت در ماموریت نظامی حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز درخواستی نکرده است.



آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان، گفته بود که به هر گونه پرسشی «باید با نظر به وضعیت مشخص و پس از سنجش همه نکات» پاسخ داد. او همچنین گفته بود: «ما در این باره زمانی می‌توانیم صحبت کنیم و تصمیم بگیریم که بدانیم برنامه چیست.»



بریتانیا پس از توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط ایران در تنگه هرمز حدود یک هفته پیش خواستار تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز شد. اما این موضوع پیش از رسیدن بوریس جانسون به مقام نخست وزیری این کشور بود. دولت جدید بریتانیا مایل است که ائتلاف نظامی یادشده با مشارکت اروپایی‌ها و حمایت آمریکا تشکیل شود.



مخالفت‌های سیاستمداران آلمانی



در دولت ائتلافی آلمان مخالفت‌هایی در برابر این ایده به ویژه از سوی سوسیال دمکرات‌های آلمان وجود دارد. آلمان موافق سیاست رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، مبنی بر «فشار حداکثری» بر ایران نیست و مایل است مرز خود را با آن نشان دهد. از همین رو مشارکت با آمریکا در انجام چنین ماموریتی در تنگه هرمز مشکل‌ساز است. برخی سیاستمداران آلمانی نگران‌اند از اینکه آلمان به میانه کشمکشی نظامی میان ایران و آمریکا کشانده شود.



نیلز اشمید، از حزب سوسیال دموکرات آلمان، از تغییر سیاست بریتانیا و تصمیم این کشور برای همکاری با آمریکا در ائتلاف نظامی تامین امنیت در تنگه هرمز ابراز تاسف کرد. او سه‌شنبه در مصاحبه با رادیوی آلمانی بایرن گفت: «ما به عنوان اروپایی ارزش زیادی قائل هستیم برای اینکه از سیاست رودررویی نظامی آمریکا در منطقه مجزا باشیم و تمرکزمان را روی دیپلماسی بگذاریم. برای همین ائتلافی اروپایی تنها وقتی معنا دارد که این فاصله نسبت به شیوه رفتار آمریکایی‌ها حفظ بشود.»



اشمید هشدار داد که دولت بریتانیا می‌خواهد «راه آمریکا را برود که بسیار پرخطر است». به گفته این سیاستمدار سوسیال دمکرات، هر چه شمار نظامیان در خلیج فارس بیشتر باشد خطر محاسبات اشتباه یا سو تفاهم بیشتر می‌شود. اشمید گفت: «شلیک یک تیر می‌تواند کشمکشی بزرگ را راه بیندازد. و بعد می‌بینید که در طرف آمریکا و در جنگ علیه ایران قرار گرفته‌اید و کسی نمی‌تواند این آرزو را داشته باشد.»



کریستوفر بورگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، دوشنبه گفته بود: «مصلحت ما این است که فعالیت ما در منطقه چهره‌ای اروپایی داشته باشد و روشن باشد که ما اروپایی‌ها در استراتژی آمریکا برای فشار حداکثری بر ایران مشارکت نمی‌کنیم.»



حزب سبزهای آلمان هم نسبت به بالا گرفتن بحران و تنش هشدار داده است. آنالنا بربوک، از رهبران حزب سبزها، به رادیوی آلمانی براندنبورگ گفت که اروپایی‌ها باید از همه وسایل دیپلماتیک به منظور حل این مسئله استفاده کنند و «این بخصوص یعنی اینکه به قول‌هایی که به ایران داده‌اند مبنی بر اینکه پس از ادامه اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا به انجام معامله و تجارت با ایران ادامه می‌دهند عمل کنند. اروپایی‌ها باید به این وعده عمل کنند تا تنش بالا نگیرد».



حزب چپ آلمان هر گونه مشارکت ارتش آلمان در ائتلاف نظامی برای خلیج فارس را رد کرده است‌. توبیاس فلوگر، معاون حزب چپ آلمان، در این باره توضیح داده است: «حزب چپ قاطعانه مخالف ماموریت نظامی ارتش آلمان در تنگه هرمز است. ماموریت ارتش آلمان در چنین وضعیتی کاملا غیرسازنده است و نخست اینکه بیشتر موجب بالا گرفتن تنش خواهد بود تا از تنش بکاهد، دوم اینکه مخالف قانون است و سوم اینکه در اینجا آشکارا تنها منافع اقتصادی دنبال می‌شوند.»



آنه‌گرت کرامپ‌-کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) گفته بود که شرکت ارتش آلمان در ائتلاف نظامی اروپایی برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز غیرممکن نیست. اما هنوز روشن نیست که اگر آلمان تصمیم به مشارکت در این ائتلاف نظامی بگیرد، مشارکت آن به چه صورتی خواهد بود. گزینه‌های گوناگونی مطرح شده‌اند، از تشکیل هیاتی ناظر تا اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری.



بریتانیا در روز ۴ ژوئیه نفتکش گریس ۱ را در جبل الطارق بااین استدلال توقیف کرده بود که نفت ایران را به سوریه حمل و با آن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد را نقض می‌کند. اما ایران این اتهام را رد کرده است.
۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹
تعداد بازدید : ۴۲۲