صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان با خط لوله

صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان با خط لوله
معاون وزیر نفت از توافق ایران و افغانستان برای ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به این کشور همسایه خبر داد.
علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:‌ برای توافق بر سر جزییات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران به افغانستان در آینده نزدیک هیات ایرانی سفری به این کشور خواهد داشت.

 

وی در مورد اهمیت ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران به افغانستان توضیح داد: با ساخت این خط لوله قسمتی از انرژی مورد نیاز کشور افغانستان با تضمین و امنیت کامل تامین می‌شود.

 

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انتظار طولانی نفتکش‌های ایرانی در صف نفتکش‌های حامل فرآورده‌های نفتی به افغانستان را یکی دیگر از دلایل ساخت این خط لوله عنوان کرد.

 

ظیغمی با اشاره به این که در حال حاضر فرآورده‌های نفتی بی‌کیفیت به نام هیدروکربور توسط بخش خصوصی افغانستان به این کشور وارد می شود گفت: فرآورده‌های نفتی تولید شده ایران نسبت به سایر فرآورده‌های نفتی صادرشده به افغانستان کیفیت بیشتری دارد.

 

 

برنامه افزایش صادرات گازوئیل به همسایه‌ها

 

 

معاون وزیر نفت همچنین تاکید کرد: ‌مشکلی در تولید و تامین گازوئیل مورد نیاز داخل کشور نداریم به طوری که مذاکراتی برای افزایش حجم صادرات این فرآورده‌ به افغانستان، ارمنستان و عراق انجام داده‌ایم.

 

ضیغمی پیش از این اعلام کرده بود که با تکمیل پروژه‌های بنزین‌سازی و بهینه سازی پالایشگاه‌های کشور علاوه بر افزایش حجم صادرات گازوییل امکان صادرات بنزین هم محقق می‌شود.

 

احتمالا صدور فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان از طریق خط لوله‌ای به طول 896 کیلومتر که از شهرهای رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد می‌گذرد و هدف از ساخت آن تامین نیاز استانهای شرق و شمال‌شرق کشور به فرآورده‌های نفتی است، انجام خواهد شد.

 

این خط لوله 22 اینچی است وظرفیت انتقال روزانه 130 تا 150هزار بشکه فراورده نفتی را داراست.

۱۷ آبان ۱۳۹۱ ۰۰:۰۹
تعداد بازدید : ۲,۱۱۴