افزایش تاثیرگذاری ایران در بازار نفت با ذخیره‌سازی

ایران با وجود تحریم ها همچنان نفت زیادی تولید و ذخیره می کند که این مسئله قدرت ایران برای تاثیرگذاری در بازار نفت را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از یو اس نیوز، دو سال پس از اینکه ایران توافق کرد برنامه های اتمی خود را محدود کند صادرات نفت این کشور در 2017 به 2.1 میلیون بشکه در روز رسید که فاصله زیادی تا اوج تولید آن در 2015 و 2011 نداشت.

ولی ماه گذشته، تنها 9 ماه پس از اعمال دوباره تحریم های آمریکا، صادرات نفت خام ایران حداقل به طور رسمی 95 درصد سقوط کرد و تا 100 هزار بشکه در روز پایین آمد.

ایران که صادرات آن تحت تحریم های سختی قرار گرفته است، مقادیر زیادی نفت تولید می کند و جایی برای ارسال آن ها ندارد. در نتیجه ایران روی انبوهی از ذخایر نفت خام نشسته که باعث بی‌ثباتی بیشتر بازار می شوند. بیشتر این نفت در نفتکش هایی روی دریا ذخیره شده اند. این ذخایر توسط چین هم نگهداری می‌شوند. طبق گزارشات، چین از ژانویه سال جاری 14 میلیون بشکه نفت خام ایران را دریافت کرده است ولی این نفت از گمرک رد نشده تا تخلف از تحریم های بین المللی صورت گرفته باشد.

هرگونه اقدامی برای دست زدن به این ذخایر نفتی بر بازار نفت تاثیر می گذارد. بازار الان هم به خاطر عرضه بیش از حد نفت خام ناآرام است. آنچه بر نگرانی های بازار می افزاید جنگ تجاری چین و آمریکاست. این جنگ باعث رکود اقتصاد جهان می شود که تقاضا را در بحبوحه عرضه بیش از حد نفت به بازار محدود می‌سازد.

در روز پنجشنبه قیمت نفت خام برنت، شاخص جهانی نفت و تعیین کننده قیمت نفت آمریکا، 7 درصد پس از اعلام عوارض جدید ترامپ بر کالاهای چینی سقوط کرد. امید سرمایه گذاران برای پایان جنگ تجاری از بین رفته است.

در حال حاضر بازار نفت بیشتر نگران تقاضا و شرایط اقتصاد کلان در جهان است تا عرضه نفت. تنها 15 سال پیش، کوچکترین تنش در شبکه جهانی نفت قیمت آن را بالا می برد ولی با وجود مشکلات عرضه نفت از طرف ونزوئلا و مکزیک ، ناآرامی‌ها در لیبی و حتی سرنگونی پهباد آمریکایی در تنگه هرمز، قیمت نفت خام آنچنان تحت تاثیر قرار نگرفته است.

انتظار می رود ایران در این بین تولید خود را پایین بیاورد ولی نمی‌تواند فورا تولید خود را متوقف کند و به چاه هایش آسیب نرسد.

استیون کاپیتس، مدیر اجرایی مرکز مشاوره پرینستون انرژی گفت:«کاهش تولید مدتی زمان می‌برد و ملاحظات زمین شناسی هم وجود دارد. ایران احتمالاً به تولید نفت خود ادامه می دهد تا تحریم ها از بین برود بنابراین تعجبی نیست که برای مدتی ذخایر نفتی ایران افزایش یابد».

و اگر تحریم‌ها برداشته شوند، ایران ثابت کرده که می تواند به سرعت تولیدش را افزایش دهد. وقتی تحریم ها در 2015 پایان یافتند، این کشور به سرعت از حد انتظار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران فراتر رفت و صادراتش را افزایش داد.

یکی از مشکلات تحت فشار قرار دادن ایران مانند شرایطی که الان در آن قرار دارد این است که ممکن است حس کند با بستن تنگه هرمز چیزی را از دست نمی دهد. اگر ایران بگوید:« اگر ما نتوانیم نفت صادر کنیم هیچ کشور دیگری هم نمی تواند»، با ریسک بزرگی مواجه خواهیم شد.
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۱۹۹