محدودیت‌های صادراتی ژاپن شامل محصولات نفتی شد

هیات دولت ژاپن تصمیم گرفت کره‌جنوبی را از فهرست "کشورهای سفید" خارج کند که به معنای محدودیت‌های صادراتی بسیاری از کالاها از جمله محصولات نفتی به این کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایسنا، وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در بیانیه‌ای بر تمایل خود برای اعمال تدابیر سخت گیرانه و محدودیت‌ها برای مقابله با صادرات غیرقانونی تاکید کرد.

به گفته منابع آگاه در این وزارتخانه، مطابق با تصمیم برای حذف کره جنوبی از فهرست "کشورهای سفید"، تمامی صادرات از جمله صادرات محصولات نفتی به جز غذا و چوب مشمول کنترلهای صادراتی قرار می‌گیرند و خود شرکتهای صادرکننده باید درباره درخواست برای دریافت مجوز صادرات به کره جنوبی تصمیم بگیرند.

بررسی درخواستهای مجوز صادرات در موارد معمولی حدود ۹۰ روز زمان می برد و احتمال کوتاه‌تر شدن یا طولانی‌تر شدن رسیدگی به این درخواستها وجود دارد.

این اقدام در ادامه نزاع اخیر میان کره جنوبی و ژاپن بر سر جبران خسارت کار اجباری در دوران جنگ جهانی دوم صورت گرفته است. کره جنوبی خواستار جبران خسارت به کار گیری شهروندان این کشور در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ژاپن است اما توکیو این مساله حل شده می‌داند و معتقد است که درخواست سئول غیرقانونی است.

شرکت "کاسمو اویل" اعلام کرده که آماده طی کردن این رویه برای حفظ صادرات محصولات نفتی به کره جنوبی است زیرا این شرکت برای تجارت با کشورهایی که از امتیازهای تجاری ژاپن برخوردار نیستند، سیستمی ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش پلاتس، تصمیم اخیر ژاپن ممکن است روی صادرات محصولات نفتی پالایشگاههای ژاپنی به کره جنوبی که مقصد حدود ۱۰ درصد از صادرات محصولات نفتی ژاپن در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بوده است، تاثیر منفی بگذارد.

طبق آمار بازرگانی، ژاپن در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به میزان ۳.۲۲ میلیون کیلولیتر محصولات نفتی به کره جنوبی صادر کرد.
۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۱۹۱