کدام دسته از شرکت های بورسی سود را سریعتر پرداخت می کنند؟

در میان شرکت‌های بورسی شرکت‌هایی نیز وجود دارند که با وجود سود مناسبی که به سهام‌داران اختصاص داده‌اند اما پرداخت سود را با فاصله چند ماه از زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجام خواهند داد. مساله که البته خیلی مورد دلخواه سهام‌داران نیست و آن‌ها معمولا به سود بالا و پرداخت سریع فکر می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار بورس امروز: روند فعالیت یک ساله شرکت‌های بورسی و رسیدن به سود و در شرایط ناگوار به زیان موردی است که هر سال تکرار می‌شود. سهام‌ داران در انتظار گزارش‌های ماهانه، فصلی و در نهایت گزارش سالانه شرکت و تقسیم احتمالی سود هستند. در مجمع‌‌هایی که در پایان سال مالی و برای تقسیم سود برگزار می‌شوند بسیاری از سهام‌داران خواستار تخصیص سود بیشتری به خودشان هستند و امیدوارند سود بالا را در سریع‌ترین زمان ممکن نقد کنند. مساله‌ای که هر سال تکرار می‌شود و سرمایه‌گذاران به امید کسب سود بیشتر اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های مختلف می‌پردازند. در این بین شرکت‌هایی هستند که نه تنها سود بالایی به مشتری می‌پردازند بلکه در کوتاه‌ترین زمان سود حاصل شده را در اختیار مشتریان می‌گذارند.

بیشترین سود و پرداخت درکوتاه‌ترین زمان
در میان شرکت‌های بورسی، هستند شرکت‌هایی که نه تنها سود بالایی محقق و به سهام‌داران تخصیص داده‌اند بلکه در سریع‌ترین زمان قصد پرداخت سود به سهامداران خود را دارند. شرکت پتروشیمی امیرکبیر ۲۵۰ تومان سود به سهام‌داران اختصاص داده و در فاصله کوتاهی از برگزاری مجمع این شرکت آن را پرداخت کرده است. همچنین پتروشیمی مارون ۴۰۰ تومان سود به سهام‌داران اختصاص داده و از ابتدای ماه جاری اقدام به پرداخت سود کرده است. این در حالی است که مجمع این شرکت اواسط تیر ماه برگزار شده است.

شرکت پتروشیمی فن‌آوران نیز جزو شرکت‌های سوده بوده است. این شرکت سود ۱.۶۰۰ تومانی را محقق کرده و این سود را با فاصله‌ای ۱۰ روزه پرداخت کرده است. شرکت نفت سپاهان نیز جزو شرکت‌هایی بوده که سود ۴۲۰ تومانی خود را در فاصله‌ای ۱۰ روزه پرداخت کرده است. مجمع این شرکت ۲۴ تیر ماه برگزار شده و ۵ مرداد اقدام به تقسیم سود کرده است. شرکت پالایش نفت شیراز نیز سود ۲۵۰ تومانی خود را خیلی سریع قرار است به دست سهام‌داران برساند.

پتروشیمی پارس و پتروشیمی خارک رکورد داران پرداخت سود
اما شرکت پتروشیمی پارس جزو شرکت‌هایی است که رکوردار سود بالا و پرداخت سریع است. این شرکت ۹۳۰ تومان سود به سهام‌داران خود اختصاص داده و در فاصله ۴ روز این میزان سود را به مشتریان پرداخت کرده است. شرکت پتروشیمی خارک نیز با سود یک هزار تومانی و پرداخت ظرف ۶ روز جزو رکوردداران پرداخت سود در بین شرکت‌ها است. شرکت پالایش نفت بندرعباس سود ۱۷۰ تومانی خود را در فاصله کوتاهی قرار است به سهام‌داران پرداخت کند. شرکت پتروشیمی نوری جزو شرکت‌های سودده این روزهای بازار بورس است. این شرکت قرار است ۶۵۰ تومان سود خود را طی ماه جاری بین سهام‌داران تقسیم کند. این پرداخت سود در فاصله ۲۰ روز از برگزاری مجمع این شرکت قرار است انجام شود. شرکت پتروشیمی مبین نیز در فاصله کوتاهی از مجمع خود اقدام تقسیم سود کرده است.

پتروشیمی زاگرس نیز در فاصله بسیار کوتاهی از برگزاری مجمع اقدام به تقسیم سود فوق‌العاده ۱.۴۰۰ تومانی کرده است. همچنین شرکت معدنی املاح ایران نیز سود ۴۴۰ تومانی خود را بلافاصله بین سهام‌داران تقسیم کرده است. شرکت ارتباطات سیار ایران نیز جزو شرکت هایی بوده که سود مناسبی را خیلی سریع بین سها‌م‌داران تقسیم کرده است.

شرکت‌هایی با سود مناسب و پرداخت چند ماهه
در میان شرکت‌های بورسی شرکت‌هایی نیز وجود دارند که با وجود سود مناسبی که به سهام‌داران اختصاص داده‌اند اما پرداخت سود را با فاصله چند ماه از زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه انجام خواهند داد. مساله که البته خیلی مورد دلخواه سهام‌داران نیست و آن‌ها معمولا به سود بالا و پرداخت سریع فکر می‌کنند.

یکی از شرکت‌هایی که با وجود سود مناسبی بابت هر سهم به سهام‌داران اختصاص داده اما زمان پرداخت سود با فاصله طولانی از زمان مجمع خواهد بود شرکت خوراک دام پارس است. این شرکت قرار است مهرماه سود سهام خود را تقسیم کند. شرکت داروسازی دانا سود ۱۱۰ تومانی خود را قرار است با فاصله ۸ ماه از زمان برگزاری مجمع در دی ماه سال جاری تقسیم کند. شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان نیز قرار است پس از ۱۰ ماه از زمان برگزاری مجمع اقدام به تقسیم سود کند. شرکت به پرداخت ملت نیز جزو شرکت‌هایی است که سود مناسب ۱۳۵ تومانی خود را پس از ۵ ماه قرار است بین سهام‌داران تقسیم کند. شرکت سیمان نی‌ریز هم قرار است سود ۹۲ تومانی خود را ۶ ماه پس از برگزاری مجمع بین سهام‌داران خود تقسیم کند. شرکت سیمان خاش نیز طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ مبلع ۱۴۰ تومان سود به هر سهم اختصاص داده اما زمان پرداخت سود را ۵ ماه بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود در نظر گرفته است.

سیمانی‌ها و داروسازی‌ها سودده اما با پرداخت دیرهنگام
شرکت سیمان فارس نو نیز با وجود سود مناسبی که در سال ۹۷ به دست آورده اما تقسیم سود را به ۴ ماه پس از برگزاری مجمع موکول کرده است. این شرکت به ازای هر سهم سود ۱۳۰ تومانی را اختصاص داده است. شرکت تولید مواد اولیه داروپخش سود ۹۵ تومانی خود را ۷ ماه پس از برگزاری مجمع تقسیم خواهد کرد. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان سود تقسیم کرده اما زمان پرداخت سود را به آذر ماه سال جاری موکول کرده است. شرکت صنایع برق ماه‌تاب کهنوج نیز سود ۱۲۰ تومانی خود را قرار است در مهرماه سال جاری بین سها‌مداران تقسیم کند.

تقسیم سود با تاخیر درشرکت‌های کشت و صنعت
شرکت فرآوری مواد معدنی ایران نیز طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۵ از ۴۰۰ تومان سود محقق شده ۱۰۰ تومان را قرار است بین سهام‌داران تقسیم کند اما این تقسیم سود با فاصله ۶ماهه از برگزاری مجمع این شرکت خواهد بود. شرکت داروسازی اکسیر نیز با وجود سود مناسبی که محقق کرده اما زمان پرداخت را با فاصله ۵ ماهه در مهرماه در نظر گرفته است. این شرکت به ازای هر سهم ۲۰۰ تومان سود پرداخت خواهد کرد. شرکت کشت و دامداری فکا نیز سود ۱۰۰ تومانی خود را قرار است در مهرماه بین سهام‌داران تقسیم کند.

شرکت داروسازی ابوریحان نیز جزو شرکت‌های سود‌دهی است که سود ۱۳۹ تومانی خود را قرار است در آبان‌ ماه پرداخت کند. مجمع این شرکت در اردیبهشت ماه برگزار شده است. شرکت سیمان بهبهان با سود ۵۹۰ تومانی در حالی قرار است آبان ماه اقدام به تقسیم سود کند که مجمع این شرکت ابتدای خرداد ماه برگزار شده است.

انتظار برای پرداخت سود مناسب
شرکت داروسازی شهید قاضی نیز شرکت سوددهی بوده که ۷۶۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم خواهد کرد. این شرکت نیز با وجود اینکه مجمع خود را خرداد برگزار کرده اما قرار است دی ماه اقدام به تقسیم سود کند. شرکت تولیدی و صنعتی درخشان تهران نیز از جمله شرکت‌هایی است که سود مناسبی را به دست آورده است. این شرکت ۱۸۸ تومان سود محقق کرده که از این میزان ۱۸۰ تومان را قرار است تا اواخر دی ماه سال جاری و پس از ۷ ماه از زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بین سهام‌داران تقسیم کند.

در بین شرکت‌های داروسازی شرکت‌های بسیاری سود ده هستند و تقریبا تمامی آن‌ها تقسیم سود خود را به نیمه دوم سال و مخصوصا اوایل و اواسط زمستان موکول کرده‌اند. شرکت داروسازی ابوریحان نیز جزو شرکت‌هایی است که ۱۵۴ تومان سود محقق کرده و قرار است اواخر آذرماه تا اوایل زمستان سال جاری ۱۳۹ تومان سود تقسیم کند.

شرکت داروساز دیگری که قرار است با چند ماه تاخیر سود سهام خود را بین سهام داران تقسیم کند شرکت داروسازی جابر ابن حیان است. این شرکت قرار است آبان ماه سال جاری سود ۷۰ تومانی به ازاری هر سهم را بین خریداران خود تقسیم کند.

شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان نیز از جمله شرکت‌های کشت و صنعتی است که در سال جاری به سود مناسبی رسیده و اتفاقا قرار است بخش عمده‌ای از آن را تقسیم کند. این شرکت سود ۱۲۷ تومانی را محقق کرده و به ازای هر سهم ۱۱۵ تومان را تقسیم خواهد کرد. این شرکت نیز با ۴ ماه تاخیر اقدام به پرداخت سود به سهام‌داران خود خواهد کرد.

شرکت کربن ایران نیز طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ ، ۱۸۳ ریال سود محقق کرده که از این میزان ۱۴۰ ریال را قرار است پرداخت کند. کربن ایران هم با ۵ ماه فاصله و تاخیر قرار است اقدام به تقسیم سود کرده است.

در بین دارویی‌ها شرکت‌هایی هستند که سود بسیار قابل توجهی تقسیم خواهند کرد. هر چند این تقسیم سود دیر هنگام و با ۷ ماه تاخیر انجام شود شرکت لابراتوارهای رازک نیز با وجود اختصاص سود ۱۵۸ تومانی به سهام داران اما قرار است با ۶ ماه تاخیر آن را بین سهام داران تقسیم کند. شرکت باما نیز با وجود سود بالایی که محقق کرده اما سود پایینی را قرار است بین سهام‌داران تقسیم کند. این شرکت ۲۴۶ تومان سود محقق کرده اما تنها ۲۴ تومان را قرار است بین سهام‌داران تقسیم کند آن‌هم با ۴ ماه تاخیر.

شرکت کالسیمین هم طی سال مالی منتهی به اسفند ۹۷ عملکرد مناسبی داشته و سود ۱۶۸ تومانی را محقق کرده که از این میزان ۱۰۰ تومان را بین سهام‌داران تقسیم خواهد کرد. این تقسیم سود نیز مانند تقسیم سود بسیاری از شرکت‌ها با ۶ ماه فاصله از برگزاری مجمع انجام خواهد شد.
۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۳
تعداد بازدید : ۶۷۹