کند شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی چالشی بزرگ برای سابک

کند شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی سبب کاهش تولید و تقاضا برای انواع پلاستیک ها و محصولات شیمیایی شده و این رخداد چالش هایی رابرای شرکت سابک به همراه داشته است.
به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه اینترنتی عرب ویکلی (The Arab Weekly)، شرکت سابک، غول پتروشیمی عربستان سعودی، اکنون در حال تجربه دشواری های ناشی از کند شدن آهنگ رشد اقتصاد جهانی است. در همین راستا این شرکت به تازگی پایین ترین سود سه ماهه خود را در یک دهه اخیر تجربه کرد و یکی از طرح های مشترکش (JV) با یک شرکت اروپایی تولیدکننده محصولات شیمیایی ویژه (speciality chemicals) را متوقف کرد.
این اوضاع در شرایطی رخ می دهد که سعودی آرامکو، شرکت دولتی نفت و گاز عربستان سعودی، بیشتر سهام سابک به عنوان چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی دنیا را خریداری کرده است. پیش بینی می شود که سابک و سعودی آرامکو شاهد افت جهانی تقاضا برای محصولات پتروشیمی و به دنبال آن کاهش درآمد خود باشند. موضوعی که می تواند اشتیاق سرمایه گذاران برای عرضه اولیه سهام سعودی آرامکو را تا حدودی کمرنگ کند.
ضعیف شدن اقتصاد جهانی، متاثر از جنگ های تجاری اخیر، سبب کاهش تولید و تقاضا برای انواع پلاستیک ها و محصولات شیمیایی شده است.
از دیگر عواملی که می توان برشمرد، کاهش چشمگیر فروش خودرو در اروپا و چین است. از آنجایی که تولیدکنندگان اتوموبیل وابستگی شدیدی به انواع پلاستیک و محصولات پتروشیمی دارند، این موضوع تاثیر نامطلوبی بر بازار جهانی پتروشیمی داشته است. قیمت های رو به رشد مواد اولیه و از طرفی پایین بودن قیمت فروش محصولات پتروشیمی، حاشیه سود تولیدکنندگان را شدیدا متاثر می سازد.
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۲۳۲