زمان حفر چاه‌های نفتی با دکل مورب کاهش یافت

حفر و تکمیل یک حلقه چاه نفتی در آب‌های خلیج فارس با کاربست دستگاه حفاری مورب با کاهش زمان ۱۳ روزه محقق شد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سیامک افشاری، مدیر عملیات حفاری در دریای این شرکت گفت: بر اساس مستندات مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت، چاه جدید که حفاری آن نهم مردادماه امسال به پایان رسید، شصت‌وششمین چاهی است که به‌وسیله دستگاه حفاری مورب در قالب توسعه‌ای یا تعمیری حفر و تکمیل می‌شود.

وی افزود: دکل حفاری مورب یا زاویه‌دار با توان سازه‌ای ۳۷۰ هزار پوند برای استفاده روی سکوهای دریایی طراحی شده و با زاویه انحرافی تا ۳۰ درجه در حفاری، تعمیر و تکمیل چاه‌های میدان نفتی ابوذر را به‌عهده دارد.

مدیر عملیات حفاری در دریای شرکت ملی حفاری ایران با این توضیح که دستگاه حفاری مورب از سال ۷۶ به ناوگان این شرکت پیوست، اظهار کرد: نخستین حلقه چاه با به کارگیری این دکل اوایل مهرماه سال ۷۹ حفر و در چرخه تولید قرار گرفت.

افشاری با بیان اینکه این چاه توسعه‌ای روی سکوی نفتی ابوذر محل استقرار این دکل دریایی، حفر شده است، گفت: تحقق ۱۳ روز جلوافتادگی در حفر چاه، حاصل تلاش مضاعف و تعامل میان متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری و فلات قاره است.

وی یادآور شد: این شرکت هم‌اکنون سه دکل حفاری دریایی شامل دستگاه حفاری شهید مدرس، شهید رجایی و مورب را در تملک خود دارد که به ترتیب در میدان نفتی درود در نزدیکی جزیره خارک، موقعیت عملیاتی طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی و منطقه نفتی ابوذر استقرار دارند.
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۴۳۴