باید ساختار صادرات فرآورده نفتی در بورس تغییر کند

باید ساختار صادرات فرآورده نفتی در بورس تغییر کند
حمید حسینی گفت: راهی که در بورس برای فروش فرآورده پیش گرفته ایم اشتباه است. خریدارخارجی به راحتی از بورس انرژی فرآورده خرید و صادر می کند بدون اینکه با شرکت های ایرانی در این زمینه مشارکت کند؛ در حالیکه در دنیا این گونه نیست، یعنی خریدارخارجی بدون اسپانسر داخلی اجازه انجام هیچ گونه معامله ای را ندارد ولی ما بخش خصوصی را همواره نادیده می گیریم.
دکترحمید حسینی سخنگو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار"سهام انرژی "ضمن گلایه از عملکرد بورس وشرکت ملی نفت ایران ، در زمینه حضور شرکت های خارجی بدون همیاری شرکت های ایرانی در خرید فرآورده مانند بنزین گفت: متاسفانه نگاه شرکت نفت این گونه بوده که درمشارکت با شرکت های خارجی هیچ شرکت ایرانی را مشارکت نمی دهد و به همین دلیل است که وقتی تحریم می شویم هیچ فروشنده داخلی با تجربه ای نداریم که سابقه فروش نفت داشته باشد.
وی تاکید کرد: این درست نیست که درها را صرفا برای فروش محصولات فراورده باز بگذاریم و دلمان خوش باشد که 3 تا 5 هزار تن محصول با قیمت 3 تا 4 دلار بالاتر بفروشیم، این موضوع شاید برای کوتاه مدت جواب دهد اما در بلند مدت منافع کشور را تامین نمی کند زیرا ساختار اشتباه است.
وی در ادامه تصریح کرد: شرکت ملی نفت و پالایش و پخش اصرار دارند که شرکت های ایرانی را حذف کنند در حالیکه اگر در دوره معاملات برای خریدار خارجی مشکلی پیش بیاید خیلی راحت فضا را ترک می کند و می رود و این بخش خصوصی داخلی است که باید بتواند در شرایط تحریم، اقتصاد را هدایت کند.
حسینی، برنامه ریزی در زمان بحران اقتصادی را مهم دانست و گفت: در شرایط بحرانی کسی می تواند وارد عرصه اقتصاد و تجارت شود که قوی شده باشد اگرما دراین شرایط به بخش خصوصی کمک نکنیم، او هم توان رقابت و تمرین در شرایط بحرانی تر را نخواهد داشت. نمونه آن هم عرضه نفت در بورس بود که همه شاهد بودیم این عرضه نتوانست در بورس به خوبی فروخته شود. اینکه به حضور بخش خصوصی در بازار، زمینه فعالیت داده نمی شود پس این بخش هم توان رقابت و حضور در همه عرصه ها را نخواهد داشت و نمی تواند این نوع تجارت را تجربه کند.
حسینی بخش خصوصی ایرانی را به بازیکن فوتبالی تشبیه کرد و گفت: این بازیکن فوتبال قبلا گل کوچیک بازی می کرد ولی الان وارد استادیوم بزرگی شده که نیاز به حمایت و هدایت دارد. شرکت نفت باید بخش خصوصی را به هر طریقی حمایت کند. کشورهای دیگر مانند امارات، قطر، عمان، عراق و غیره به این راحتی با شرکت های خارجی معامله نمی کنند بلکه این شرکت ها باید همراه با یک اسپانسر داخلی وارد معامله شوند. آنها با این شیوه به بخش خصوصی خود قدرت بازی می دهند و به گونه ای آن­ها را درگیر این بازی می کنند. ما درها را به سمت شرکت های خارجی مستقیما باز کردیم بدون اینکه بخش داخلی را در نظر بگیریم.
این فعال بخش خصوصی اظهار داشت: چرا نمی گذاریم توان داخلی به جریان بیفتد؟ چرا نمی گذاریم شرکت های ایرانی تشویق شوند تا تجربه کنند؟ چرا تشویق نمی کنیم تا این شرکت ها به بازارهای خارجی راه پیدا کنند و شرایط اشتغال را فراهم کنند. امروز با این شیوه معامله در بورس که شرکت های افغانی، هندی، ارمنی و غیره وارد عرصه معاملات شدند بدون پرداخت مالیات و یا اشتغال زایی برای داخل، فقط محصول را از بورس خریداری می کنند و می روند. شرکت های داخلی و صنف صادرکنندگان نیز دراین زمینه حق و حقوقی دارند.
این صادرکننده فراورده نفتی با تاکید در اصلاح ساختار فروش در بورس و توجه به حق و حقوق صادرکنندگان نفتی ایرانی، گفت: همه می دانیم که بورس یک فضای شفاف در انجام معامله است؛ اما صادرکنندگان ایرانی که در این عرصه کار کردند باید دراین گونه معاملات مشارکت کنند. اینکه هر خارجی بتواند با واریز وجه معامله را انجام دهد فقط مشکل امروز را حل می کند اما این موضوع باید در آینده تداوم داشته باشد در غیر این صورت فروش فرآورده در بورس مشکل ساز خواهد شد.  
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۳۶۴