توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم‌چنان درگیر مذاکره با چینی‌ها

علی‌رغم این‌که حدود یک‌سال از خروج توتال از قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی می‌گذرد و قرار بود شرکت ملی نفت چین جایگزین توتال در این قرارداد شود، هنوز از چینی‌ها خبری نشده است؛ با این وجود مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ادامه مذاکره با چینی‌ها برای این مهم خبر داده است.
به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایسنا، دو سال پیش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی-چینی توتال، شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) و پتروپارس امضا شد. مهم‌ترین پاراگراف این قرارداد، برای ایران خط‌هایی بود که از الگو شدن به‌کارگیری سیستم تقویت فشار در فاز ۱۱ برای سایر فازهای پارس جنوبی می‌گفت. جذب ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه برای ایران و درآمد ۸۴ میلیارد دلاری ایران از طریق اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱، در درجه دوم اهمیت قرار داشت.

توتال کار خود را در این فاز آغاز و طبق برنامه حرکت کرد؛ ساخت نخستین جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت‌های ایرانی، شروع به‌کار دفتر توتال در ایران، انجام کار توتال در فاز ۱۱ طبق زمان‌بندی، برگزاری مناقصه، هزینه ۹۰ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ از جمله مهم‌ترین اقدامات توتال بود. با خروج ترامپ از برجام اما برگ جدیدی از تعامل بین ایران و توتال گشوده شد و زمزمه‌های رفتن توتال به گوش رسید. زمزمه‌هایی که تحقق یافت و این شرکت فرانسوی رسما قرارداد را ترک گفت.

بعد از توتال، طبق مفاد قرارداد مسئولیت این شرکت، باید سهم توتال به شرکت چینی واگذار شود. این اتفاق، شبهاتی را درباره ادامه کار در فاز ۱۱، مناقصه‌ها، مباحث مالی و به‌کارگیری سیستم تقویت فشار ایجاد کرد و آنچه که در این میان از اهمیت بیش‌تری برخوردار است، این‌که قرار بود سیستم تقویت فشار این فاز الگوی فازهای دیگر شود. افت فشار فازهای پارس جنوبی، یکی از موضوعات مهمی است که همواره ذهن مسوولان را به خود مشغول کرده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، فاز دوم توسعه پارس جنوبی نیز به جلوگیری از افت فشار پارس جنوبی اختصاص دارد و هزینه مورد نیاز برای این فاز، حدود ۲۵ میلیارد دلار براورد شده است.

به گفته‌ی مسوولان، درباره تکمیل فاز ۱۱، از نظر مالی مشکلی وجود ندارد و چنانچه شرکت چینی جایگزین توتال شود، شرکت چینی سرمایه لازم را دارد. ازسوی دیگر، اگر شرکت چینی هم از قرارداد خارج شود، شرکت پتروپارس توانایی تولید گاز طبیعی از مخزن را با تجربه‌ای که در فازهای ۱۲ و ۱۹ کسب کرده، دارد.

صحبت با چینی‌ها ادامه دارد

بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین صحبت‌های خود با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: هم‌چنان در حال صحبت و رایزنی با چینی‌ها برای تکمیل فاز ۱۱ هستیم؛ البته آن‌ها تا چند وقت پیش ایران بودند و به تازگی کشور را ترک کرده‌اند.

به گفته وی، شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند تکمیل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را در دست بگیرند و با توجه به این‌که رهبر کنسرسیوم، شرکت چینی است و ۸۰ درصد سهم پروژه برای آن‌ها و ۲۰ درصد آن برای شرکت ایرانی است؛ بنابراین باید ابتدا چینی‌ها اعلام آمادگی کنند تا کار تکمیل این فاز آغاز شود، البته شاید تحریم‌ها علیه ایران دلیل چینی‌ها در تعلل برای آغاز همکاری با ایران باشد.

هم‌چنین طبق اعلام وزارت نفت، محمد مشکین‌فام درباره وضع کنونی توسعه میدان گازی کیش که از طرح‌های اولویت‌دار این شرکت در سال جاری است، گفت: برنامه توسعه فاز نخست این میدان به‌طور جدی و با پیشرفت مناسبی در حال پیگیری است.

وی به انجام مطالعات مهندسی با هدف تعیین مسیر خط لوله و مقصد گاز تولیدی این میدان اشاره و اظهار کرد: با مشخص شدن نتیجه، منابع گازی تولیدی به پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی یا پالایشگاه گاز فجر جم منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که میدان گازی کیش در فاز اول شامل حفاری خشکی و احداث خط لوله است، گفت: روزانه یک میلیارد فوت مکعب معادل یک فاز پارس‌جنوبی (۲۸ میلیون مترمکعب) از طریق خط لوله به یکی از مقاصد در حال بررسی ارسال خواهد شد.

مشکین‌فام درباره میدان فرزاد، به‌عنوان دیگر پروژه اولویت‌دار این شرکت در سال جاری هم افزود: مذاکره با هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد بی‌ادامه دارد تا در صورتی که به شرایط مورد نظر راغب باشند، توافق حاصل شود.

وی تصریح کرد: به موازات این برنامه با شرکت‌های دیگری نیز برای توسعه این میدان درحال گفت‌وگو هستیم.
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۲۳۴