ورود تمام شرکت‌های تابعه “پترول” به بازار سرمایه

رسول اشرف زاده مدیرعامل پترول گفت: ورود همه شرکت های تابعه پترول به بورس و فرابورس از اهداف مورد نظر در آینده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از روند بورس امروز، رسول اشرف زاده مدیرعامل گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) ورود همه شرکت‌های این مجموعه به بورس و فرابورس را از اهداف مدنظر دانست و افزود: امسال دو شرکت‌ تابعه پترول وارد فرابورس می‌شوند؛

شرکت پتروشیمی ارومیه که اقدام‌های اولیه آن انجام شده و شرکت پتروشیمی ایلام که در حال بررسی است تا همزمان با راه‌اندازی وارد فرابورس شود زیرا حضور در بورس شفافیت را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از بهره برداری سه طرح مهم پتروشیمی در این شرکت خبرداد و گفت: با بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی لردگان، ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه تا پایان امسال، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۵ تا ۹۰ درصد اهدافمان در طرح‌های شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) محقق شده است، اظهار کرد: این شرکت برای نخستین بار، سال گذشته شاهد ۱۱۵ درصد سود نسبت به سال ۹۶ بوده که ۲۵ درصد از این سودآوری از مدیریت هزینه‌ها به دست آمده است.

وی با بیان اینکه پترول شرکتی توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری است، افزود: طرح‌های این شرکت در مناطق کمتر توسعه‌یافته اجرا می‌شود.

مدیرعامل پترول به ورود خوراک به واحد شیرین‌سازی پتروشیمی ایلام اشاره کرد و ادامه داد: واحد الفین این طرح شهریورماه امسال پیش‌راه‌اندازی و آبان‌ماه به مرحله تولید می‌رسد؛ هر دو واحد شیرین‌سازی و الفین ایلام دهه فجر امسال بهره‌برداری و افتتاح رسمی می‌شود.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه بخش یوتیلیتی طرح پتروشیمی لردگان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: مراحل پیش‌راه‌اندازی واحد آمونیاک این طرح هم‌اکنون در حال انجام است و از اوایل شهریورماه امسال وارد راه‌اندازی می‌شود؛ واحد اوره طرح نیز آبان ماه راه‌اندازی می‌شود. لردگان نیز دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی
وی به طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با ۹۸ درصد پیشرفت که تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اشاره و اظهار کرد: با افتتاح این سه طرح حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ظرفیت هلدینگ خلیج فارس و صنعت پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه طرح پتروشیمی گچساران هم‌اکنون ۶۱ درصد پیشرفت دارد، گفت: منابع مالی این طرح امسال با انتشار اوراق مشارکت و تسهیلات مالی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و بخشی از ال سی ارزی حدود ۳۰ میلیون یورو که تبدیل به خدماتی شده است، تأمین می‌شود.

به گفته وی، تا سه ماه آینده شاهد پیشرفت خوب طرح پتروشیمی گچساران خواهیم بود و براساس برنامه این طرح تا پایان سال ۹۹ با حدود یک میلیون تن ظرفیت تولید اتیلن در مدار تولید قرار می‌گیرد.

مدیرعامل پترول با بیان اینکه موافقت اولیه تأمین مالی طرح پتروشیمی دهدشت با ۳۰۰ هزار تن ظرفیت از صندوق توسعه ملی اخذ و بانک عامل طرح مشخص شده است، افزود: امیدواریم تا ۳ ماه آینده بخش عملیاتی این طرح وارد اجرا شود. بخش‌های غیرعملیاتی شامل مسکونی، درمانی، اداری و دیگر ساختمان‌ها در حال انجام است.

اشرف‌زاده پیشرفت طرح پتروشیمی صدف را ۴۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: مشکل بخش ارزی این طرح حل شده و در بخش ریالی نیز در حال اخذ ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که سبب تسریع روند اجرای طرح می شود و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

نرخ بازگشت سرمایه بالا در واحدهای پایین دست
وی فناوری ساده، بازگشت سرمایه بالا، اشتغالزایی بسیار، ارزش افزوده بالا و سرمایه احداث پایین را از مزیت‌های ساخت واحدهای پایین دست عنوان و تصریح کرد: در این راستا شرکت پترول واحد پلی‌پروپیلن ایلام را تعریف کرده است که تجهیزات آن به کشور منتقل شده است و تا ۳ ماه آینده مراحل نصب آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه این شرکت واحد بنزین پیرولیز ایلام را در جهت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات آروماتیکی در دست مطالعه دارد، افزود: سیاست این شرکت در پایین دست استفاده از بخش خصوصی است و پترول به هیچ عنوان وارد اجرای این طرح پایین‌دست نمی‌شود بلکه سعی می‌کنیم هماهنگ کننده باشیم و بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری جذب کنیم.

وی با اشاره اینکه پتروشیمی لردگان ۷۵۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون تن اوره تولید خواهد کرد که برای بازاریابی آن در سال‌های آینده نگاه به پایین دست مهم است، اظهار کرد: از اوره می‌توان بالغ بر ۳۰۰ نوع محصول تولید کرد که توانایی تولید ۱۰۰ نوع آن در کشور وجود دارد. شرکت پترول در حال مطالعه تبدیل اوره به پایین دست در قالب یک پارک با رویکرد بخش خصوصی هستیم.

اشرف‌زاده با بیان اینکه مطالعات اقتصادی پارک ملامین ارومیه تمام شده است، گفت: ۶ مجتمع کوچک در قالب پارک ملامین تعریف شده است که سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن از ۹۰ میلیارد تومان تا ۲۳۰ میلیارد تومان است و بخش خصوصی به راحتی می‌تواند در آن حرکت کند و نرخ بازگشت سرمایه آن متوسط ۳۰ درصد است.
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۲۶۹