ما طبق قانون وام گرفتیم و طبق قانون با ما برخورد شود

مدیرعامل شیمی بافت گفت: ما طبق قانون وام گرفتیم و طبق قانون با ما برخورد شود و پولش را از ما پس بگیرید. الان وام ما قسط بندی شده و قسمت ریالی آن به بانک صنعت و معدن ماه به ماه پرداخت می شود، ولی تکلیف قسمت ارزی آن مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار اعزامی «انرژی امروز» به ماهشهر، امروز نشست اصحاب رسانه با شرکت های تابعه شستا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر برگزار شد.

مهندس سید محسن شمس، مدیرعامل شیمی بافت، ضمن خوشامد گویی به خبرنگاران حاضر در مجموعه شیمی باف، گفت: خبرنگاری فقط یک شغل نیست. خبرنگاران انسان هایی هستند که مسیر حقیقت را روشن می کنند و در مسیر حقیقت به مسیر عدالت خواهید رسید.

وی ادامه داد: شما امروز در مجموعه شیمی بافت هستند که اکثر سهام آن متعلق به شستا هست. این شرکت یک زیر مجوعه هم دارد به نام شرکت شیمی تکس آریا. مجموعه شیمی باف جزو اولین شرکت هایی بوده که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهراحداث و راه اندازی شده است. این مجمعوعه ۵ هکتار زمین دارد.

محسن شمس ادامه داد: محصول اصلی این شرکت MTBE هست. در کنار آن By procuct داریم که اسمش رافینت ۲ است. MTBE محصولی هست که در تولید بنزین کشور استفاده می شود.

مدیرعامل شیمی بافت گفت: ۶۶ دزصد سهام شیمی بافت زیرمجموعه شستاست. ۲۸ درصد متعلق به بانک اقتصاد نوین و ۷ درصد هم متعلق به بانک ملت است.

شمس با بیان اینکه در سال ۹۸ دو کشور به مجموعه کشورهایی که صادارات داریم اضافه شده اند، گفت: در سال ۹۷ با تولید ۸ هزار و ۳۰۰ تن در یک ماه بالاترین آمار تولید در تاریخ شیمی بافت به ثبت رسید. در سه ماهه نخست سال ۹۸ هم بالاترین رکورد تولید سه ماهه را داشتیم.

مدیرعامل شیمی بافت در ادامه با بیان اینکه نسبت به سال گذشته در سه ماهه اول سال ۷ درصد تولید خود را افزایش داده ایم، گفت: در سال ۹۷، مجموعه فروش صادراتی و داخلی ۱۱۳ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد در سال گذشته ۸۵ درصد ارزی را که به دست آوردیم وارد سامانه نیما کرده ایم. ۱۵ درصد بقیه هم صرف خرید تجهیزات خود شرکت شده است.

به گفته این مقام مسئول این روند امسال نیز ادامه داشت.

مدیرعامل شیمی بافت در خصوص راه اندازی شرکت شیمی تکس هم گفت: برای راه اندازی این شرکت، از بانک مرکزی ارز گرفته شده است. در زمان جهش ارز در دولت نهم و دهم، شیمی تکس از بانک مرکزی دو میلیون دلار وام ارزی گرفت.بعد از جهش در قیمت ارز، اکنون بانک ارقام به روز را از شیمی تکس طلب می کند. در صورتی که طبق ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید، بانک را مکلف کرده که پول اولیه را بازپرداخت بگیرد. در سال ۹۶ تا برج ۷، به یکباره بانک عامل ما که بانک صنعت و معدن بود، به شرکت اعلام کرده است که باید تا ده روز آینده ۷۰۰ میلیون تومان به بانک پرداخت کنید تا بتوانیم این قانون را برای شرکت پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه این مبلغ به حساب بانک صنعت و معدن واریز شده است، گفت: اما تا به امروز هم وام دو میلیون دلاری شرکت در هاله ای از ابهام هست. به بانک صنعت و معدن مراجعه کردیم ، بانک صنعت و معدن به دنبال مجوز بانک مرکزی هست و بانک مرکزی به دنبال مجوز مجلس. ما به عنوان یک واحد صنعتی نه فرصت پیگیری یک یک این موارد را داریم، نه اصلا متوجه می شویم که بانک چه می خواهد.

شمس گفت: ما طبق قانون وام گرفتیم و طبق قانون با ما برخورد شود و پولش را از ما پس بگیرید. الان وام ما قسط بندی شده و قسمت ریالی آن به بانک صنعت و معدن ماه به ماه پرداخت می شود، ولی تکلیف قسمت ارزی آن مشخص نیست.

وی ادامه داد ما از خبرنگاران درخواست می کنیم به ما و سایر تولید کنندگان کمک کنید تا این موضوع پیگیری و حل شود.

وی ادامه داد: شرکت شیمی تکس آریا تولید کننده MEK، تنها تولید کننده در خاورمیانه است. اما در ایران یک عده هستند که بحث واردات این محصول را پیگیری می کنند. متاسفانه علی رغم اینکه MEK تولیدی این شرکت یکی از بهترین محصولاتی است که در ایران وجود دارد. محصولات وارداتی را در ظروف محصولات ما بسته بندی می کنند. به اسم شرکت شیمی تکس آریا به فروش می رسانند.

وی ادامه داد، ما در جلسه ای که با آقای همتی، رییس کل بانک مرکزی داشتیم، با معاون خودشان آقای شکوری دستور دادند با وجود مشکلات ارزی چرا MEK وارداتی داریم؟ اما سودجویان بازار به یک اسم دیگری MEK وارد می کنند. با وزیر صنعت، معدن تجارت هم در این خصوص صحبت کردیم. ایشان هم همین دستور را دادند که MEK وارد نشود. و به این ترتیب ما از واردات ۸۰ درصد MEK جلوگیری کردیم.

ایشان در پایان از اصحاب رسانه خواستند برای جلوگیری از واردات این ۲۰ درصد MEK هم با شیمی تکس همکاری کنند.
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۲۷۳