افزایش قاچاق‌سوخت با افزایش نرخ ارز/ایجاد «هاب»های جدید پتروشیمی

افزایش قاچاق‌سوخت با افزایش نرخ ارز/ایجاد «هاب»های جدید پتروشیمی
وزیر نفت با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور گفت: این عامل موجب شده تا قاچاق سوخت بویژه گازوئیل در کشور افزایش یابد.
وزیر نفت صبح امروز در مراسم رونمایی از نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت گفت: ارزان بودن انرژی هیدروکربوری در جهان در مقایسه با دیگر انرژی‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد موجب شده تا اکثر کشورها تمایل بیشتری به استفاده از این انرژی پیدا کنند.

رستم قاسمی ادامه داد: هم اکنون ایران رتبه اول مجموع ذخایر هیدروکربوری را در جهان دارا است به طوری که سعی داریم از این انرژی استفاده بهینه کرده و صنعت پتروشیمی که یک نوع صنعت ارزش‌آفرین است نسبت به گذشته توسعه بخشیم.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: پتروشیمی می‌تواند جایگزین بسیاری از صنایع در کشور شود به طوری که حتی می‌توان به جای چوب نیز از محصولات پتروشیمی استفاده کرد.

قاسمی اظهار داشت: خوشبختانه فاز اول منطقه ویژه پتروشیمی در عسلویه به اتمام رسید و فازدوم نیز در آستانه اجرا قرار گرفته است. قصد داریم هاب های جدید پتروشیمی را نیز به ویژه در چابهار راه اندازی کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: بخش خصوصی آمادگی خود را به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اعلام کرده که با ورود به این بخش می‌توان رشد و توسعه این صنعت را تضمین کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 57 درصد از روستاهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید تمامی روستاها از گاز بهره‌مند شوند.

قاسمی با اشاره به اینکه تحریم زحمت‌هایی را برای صنعت نفت ایجاد کرده گفت: اما این امر موجب نشده که فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت متوقف شود زیرا هم اکنون با استفاده از توان داخل توانسته‌ایم کار توسعه صنعت را به جلو حرکت دهیم و در سالهای آتی می‌توان امیدوار بود که حتی صادرکننده تجهیزات صنعت نفت در کشور شویم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی این موضوع را می‌دانند که هیچ جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد، تصریح کرد: اگر آنها نفت ایران را مورد تحریم قرار دهند خواهند دید که فشارهای اقتصادی بسیار زیادی به شهروندانشان تحمل خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اجرای 19 فاز گازی در پارس جنوبی گفت: خوشبختانه هم اکنون حدود صد هزار نفر در پارس جنوبی مشغول به کار هستند که این تعداد نیروی کار نوعی رکورد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با گذشت 28 ماه از اجرای طرح‌های 35 ماهه در پارس جنوبی برخی از فازها به پیشرفت 70 درصدی رسیده‌اند که امیدواری ما را به تولید از این فازها نسبت به گذشته افزایش داده است.

وزیر نفت با اشاره به تغییر نرخ ارز در کشور و همچنین توقف فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: متأسفانه تغییر نرخ ارز موجب شده است تا قاچاق فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: هم اکنون یک لیتر آب معدنی 500تومان است اما برای 3 لیتر گازوئیل 450 تومان پرداخت می‌شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این عامل یعنی افزایش نرخ ارز موجب شده است قاچاق بنزین نیز که روند کاهشی داشت به یکباره روند افزایشی به خود بگیرد که در این باره باید مسئولان ذیربط اقدامات جدی انجام دهند.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه مدتی است ترکمنستان واردات گازش را به ایران متوقف کرده اما با درایت مسئولان شرکت ملی گاز تاکنون هیچ قطعی و یا افت فشار در کشور را شاهد نبودیم.

۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۱۸:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۰۱۳