مرزهای اقتصادی کشورهای عضو اکو برداشته می‌شود

مرزهای اقتصادی کشورهای عضو اکو برداشته می‌شود
اعضای سازمان همکاری‌های منطقه‌ای اکو، در نشست اخیر خود در آنکارا، بر ضرورت بهبود همکاری‌های گمرکی میان کشورهای عضو تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران،‌ در نشست چهارم کمیته حمل‌ونقل اتاق بازرگانی و صنعت اکو، این کمیته بر درخواست خود برای هماهنگ‌سازی ساعات کاری گمرکات کشورهای عضو که می‌بایست توسط مقامات کشورهای عضو انجام شود، تأکید کرد.

در ادامه شرکت‌کنندگان درخواست کردند مجوزهای عبور که در مرزهای برخی کشورهای عضو وجود دارد، برای روان‌سازی عبور و مرور کالا در منطقه اکو حذف و یا کاهش یافته و حرکت منظم قطار باری اسلام‌آباد، تهران، استانبول در اولویت کار مقامات کشورهای عضو قرار گیرد تا تجار و صادرکنندگان برای استفاده از قابلیت‌های این قطار، تشویق و ترغیب شوند.

شرکت‌کنندگان از دولت‌های کشورهای عضو درخواست کردند، با اراده قوی و پایدار سیاسی برای هماهنگی و همکاری در زمینه حل‌وفصل مشکلات ترانزیتی در مورد کشورهای عضو محصور در خشکی اقدام کنند.

دراین نشست بر اجرایی شدن جاده‌ها و راه‌آهن کمربندی و طرح بزرگراه آسیایی تا مرحله نهایی با هدف حرکت روان و آسان کالاها فی‌مابین کشورهای عضو و افزایش تجارت درون سازمانی و هم‌چنین مبادلات درون منطقه‌ای تأکید شد.

اکو یک سازمان منطقه‌ای با هدف گسترش هم‌کاری‌های اقتصادی است. نخستین بار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۱ (۱۹۶۲) این سازمان را پایه‌ریزی کردند. این سازمان در ابتدا با نام «آر سی دی» که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‌ای است، آغاز به کار کرد. این سازمان در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال ۱۳۷۲، کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند.

  • hamlvanaghl01
  • hamvanaghl02
۲۴ آبان ۱۳۹۱ ۱۸:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۳۰۱