بررسی عملکرد منابع و مصارف صندوق توسعه ملی

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی عملکرد منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در کمیسیون متبوعش خبر داد.
محمد خدابخشی گفت: نخستین دستور کار کمیسیون بررسی گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره صندوق، نمایندگان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها بود.



نماینده مردم الیگودرز با بیان اینکه گزارش منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مورد بررسی قرار گرفت، افزود: براساس گزارش ارائه شده، بیش از ۴۱ میلیارد دلار از ورودی‌های مربوط به صندوق توسعه ملی برای اجرای ۳۵۰ طرح ارزی در بخش‌های خصوصی، نهادهای غیردولتی و تعاونی‌ها اختصاص داده شد.



وی اظهار کرد: از ۴۱ میلیارد دلار مذکور ۳۹.۷ میلیارد دلار آن نزد بانک مرکزی به منظور اجرای پروژه‌ها مسدود شده و اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل پرداخت شده است که مابقی آن نیز در حال پرداخت است.



این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: از ۴۱ میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌ها تخصیص داده شده ۲۳.۷ میلیارد دلار به بخش خصوصی، ۹۶ میلیون دلار بخش تعاونی و ۱۵.۳ میلیارد دلار بخش عمومی غیردولتی پرداخت شده است.



سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار به ریال تبدیل شده وبرای اجرای طرح‌ها به بخش غیردولتی پرداخت شد، ادامه داد: علاوه بر اعتبارات مذکور ۱۱.۳ میلیارد دلار برای اعطای تسهیلات جهت اجرای طرح‌های تنظیم آب های مرزی کشور، طرح های احیا و توسعه اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام، انتقال آب به اراضی سیستان و بلوچستان و... پرداخت شد.



وی بیان کرد: پرداخت صندوق توسعه ملی براساس قوانین و مقررات مربوطه و با اخذ اذن از مقام معظم رهبری است.



تصویب کلیات طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان


سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح دومین دستور کار کمیسیون متبوعش، تصریح کرد: طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان با حضور رییس شورای عالی استان‌ها و نمایندگان وزارت کشور در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات طرح مذکور تصویب شد و جزییات آن در جلسات آینده بررسی می شود.



وی گفت: براساس طرح تامین منابع مالی شوراهای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان، منابع لازم برای حق الجلسه موردنیاز برای تشکیل جلسات شورای بخش و شورای شهرستان ها پیش بینی می‌شود، در حال حاضر این جلسات به دلیل عدم پرداخت حق الجلسه، کمتر تشکیل می‌شود.



سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در سومین دستور کار طرح الحاق یک جز به بند(الف) ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را بررسی و آن را تصویب کرد که براساس این طرح رییس شورای اسلامی استان بدون حق رای در جلسات شورای برنامه ریزی استان شرکت می‌کند.
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۵۰۵