ظریف: هدف از سفر مجدد به فرانسه بررسی بیشتر موضوعات قبلی بود

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به فرودگاه پکن در تشریح اهمیت سفر روز گذشته خود به فرانسه گفت: این سفر با دعوت وزیر خارجه این کشور و با هدف ادامه مشورت هایی بود که در هفته های گذشته میان روسای جمهوری دو ‌کشور صورت گرفته بود.
ظریف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تصریح کرد:‌روز جمعه گذشته هم برخی مسایل را در پاریس با وزیر خارجه و همچنین رییس جمهوری فرانسه بررسی کرده بودیم اما نیاز بود یک دور دیگر برخی نکاتی مانند مسایل بانکی و نفت که به توضیح یا مذاکره بیشتری نیاز داشت بین متخخصیان دو کشور بررسی شود.
ظریف با اشاره به اینکه این کار در یک مذاکره فشرده که حدود ۴ ساعت طول کشید انجام شد افزود: تمام این مدت با وزرای خارجه و دارایی فرانسه گفت و کو کردیم.

وی ادامه داد: یک ساعت هم با مکرون در این مورد گفت وگو کردیم و فرصتی هم پیش که آخرین تحولات و هماهنگی ها را با مشاور نخست وزیر انگلیس و مشاور صدر اعظم المان به هنوان دو عضو اروپایی برجام مرور کنیم.

ظریف اظهار امیدواری کرد این گفت و گوها برای اجرای تعهدات اروپایی ها در مورد برجام‌موثر باشد و اروپایی ها توان این را پیدا کنند که تعهدات خود را بتوانند در قالب برجام اجرایی کنند.

وی در مورد سفر به پکن گفت: در چین ضمن بررسی آخرین وضعیت برجام و منطقه، ارایه برنامه ۲۵ ساله درازمدت و راهبردی ایران و چین هم مورد بررسی قرار می گیرد.

او گفت: در هفته ها و ماه های گذشته کار مشترک زیادی در قالب برنامه ۲۵ ساله ایران و چین توسط دستگاه های مختلف انجام شده است و یک تصویر دراز مدتی از همکاری های ایران و چین طراحی شده و قرار است در این سفر این برنامه به طرف چینی ارایه شود.

ظریف در مورد سفر به توکیو هم گفت: این سفر دومین سفر وی به توکیو است در ژاپن گفت و گوهای دوجانبه ای که میان دو کشور وجود دارد ادامه پیدا خواهد کرد.

ظریف در مورد مالزی هم گفت با توجه به تقریب دیدگاه هایی که میان ایران و دولت جدید مالزی وجود دارد نیاز است هماهنگی هایی برای همکاری در جهان اسلام و روابط دو جانبه صورت بگیرد.


«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در صدر هیاتی وارد فرودگاه پکن شد و از سوی مقامات این کشور و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران قرار بود روز یکشنبه سوم شهریور در صدر هیاتی به چین سفر کند اما با توجه به سفر دوباره ظریف به فرانسه، او بامداد دوشنبه راهی پکن شد.

ظریف عصر یکشنبه به «بیاریتز» محل برگزاری نشست سران گروه هفت در فرانسه رفت و در آنجا با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه آن کشور و نمایندگانی از آلمان و انگلیس ملاقات کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گذشته در مورد سفر «محمد جواد ظریف» به پکن گفته بود چین و ایران همواره در چهار دهه گذشته روابط پایدار و رو به رشدی داشته اند و وزرای خارجه دو کشور در پکن درباره موضوعات بین المللی و منطقه ای مورد علاقه دو طرف گفت و گو می کنند.

گنگ شوانگ تصریح کرد پکن آمادگی دارد به منظور حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس تلاش های مشترک خود را با ایران ادامه دهد.

ظریف بعد از دو روز اقامت در پکن، راهی ژاپن و مالزی خواهد شد.
۴ شهریور ۱۳۹۸ ۱۵:۴۴
ایرنا |
تعداد بازدید : ۲۱۰