چند قیمتی بودن بنزین صادراتی و سردرگمی متقاضیان

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی چند قیمتی بودن بنزین را موجب سردرگمی متقاضیان و تجار این حوزه عنوان کرد و افزود: برای گذر از فساد باید به ایجاد نهاد رگولاتوری تن دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار ایران پترونت، سیدحمید حسینی در نشست خبری امروز از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای cis به عنوان مقاصد صادراتی فرآورده‌های نفتی کشور نام برد و افزود: به دلیل تغییرات قیمت نفت و شرایط ویژه‌ای که به دلیل تحریم‌ها بر اقتصاد کشور حاکم شده است، ارتباط با مشتریان سنتی خود از جمله چین، هند و مالزی را به سختی حفظ کردیم و در این راستا، فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد بازارهای سنتی هند به حیات خود ادامه می‌دهند.

به دنبال راه‌اندازی نهاد رگولاتوری هستیم

سیدحمید حسینی بر ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری تأکید کرد و گفت: برای گذر از فساد باید به قانون رگولاتوری تن بدهیم. اگر سازوکاری تعبیه می‌شد تا منافع تولیدکننده در کنار منافع ملی و حاکمیتی دیده می‌شد، کمترین مشکل به وجود می‌آمد. متأسفانه علی‌رغم اهمیت این موضوع، نظام رگولاتوری هنوز در کشور شکل نگرفته است.

ظرفیت پایین پالایش نفت در کشورهای همسایه

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت محدود پالایشگاهی کشورهای همسایه ایران اشاره کرد و یادآور شد: عراق با وجود آنکه تولیدکننده نفت است اما ظرفیت پالایشگاهی آن ۶۰۰ هزار بشکه است و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پالایشگاهی ندارند؛ ضمن اینکه پاکستان نیز دارای دو پالایشگاه است که ظرفیت چندانی ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت پالایشگاهی بزرگی ندارند و این در حالی است که تمامی این کشورها نیازمند فرآورده‌های نفتی از جمله قیر هستند و حتی باید گفت که در منطقه به جز ایران فقط عربستان است که تولیدکننده روغن پایه است.

حذف شناسه‌های ایرانی محصولات در بازارهای خارجی

عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که در پی ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده های نفتی خود است، اظهار داشت: کشورهای دیگر نیز در تلاش هستند تا محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند؛ بنابراین وضعیت رقابت برای ایران دشوار است؛ این در حالی است در شرایط فعلی می‌بایست هر گونه ردی را از محصولات ایرانی در بازارهای جهانی پاک کرد.

وی تاکید کرد: چینی‌هایی که در آفریقا فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌خواهند اثری از شناسه محصولات ایرانی روی آن وجود داشته باشد؛ هرچند که ترجیح می‌دهند این محصولات را از ایران خریداری کنند که این امر هزینه‌های صادرات را به شدت افزایش می‌دهد؛ چرا که مجبوریم محصولات را به امارات منتقل کرده و هر گونه نشانه و اسناد مربوط به آن را حذف کنیم.

این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه چرا در زمانی که سه میلیون بشکه نفت در روز صادر می کردیم در فکر راه اندازی عرضه نفت در بورس نبودیم، گفت: در آن دوره تمرینی اتفاق نیفتاده بود، پس طبیعی است که اکنون بخش خصوصی مهارت و آمادگی لازم برای فعالیت جدی در این حوزه را ندارد؛ از سوی دیگر دولت باید پاسخ دهد که چرا اکنون که سهم مصرف مازوت یا نفت سفید در کشور به شدت کاهش داشته است، همچنان به این دو فرآورده یارانه تعلق می گیرد.

وی اظهار داشت: نکته دیگری که بسیاری از فعالان حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی را دچار سردرگمی کرده، چندقیمتی بودن بنزین صادراتی است؛ به نحوی که این فرآورده در بورس با یک قیمت، در بازارچه‌های مرزی با یک قیمت و توسط دلالان نیز با قیمتی دیگر به فروش می‌رود و متقاضیان این حوزه را دچار حیرانی و سردرگمی کرده است.

تحریم گارد شرکت نفت را برای بخش خصوصی باز کرد

وی با بیان اینکه تحریم با هزاران بدی که داشت، اما موجب شد تا گارد شرکت ملی نفت برای بخش خصوصی باز شود، افزود: شرکت نفت مجبور شد با بخش خصوصی همراهی کرده و حضور خود را کمرنگ کند، در همین راستا عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی حرکت مثبتی بود که به تازگی آغاز شده است.

حسینی افزود: اولویت خرید و صادرات فرآورده‌ها باید با فعالین و بخش خصوصی کشور باشد، حضور افغانستان و عراق در این بازار، محروم کردن فعالین اقتصادی محسوب می‌شود. ما آماده برگزاری نشست‌های مذاکره‌ای جمعی با شرکت نفت هستیم.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور تأکید کرد: حاضر به قبول مسئولیت خرید، بازاریابی و صادرات مازاد فرآورده‌های نفتی هستیم در صورتی که شرکت ملی نفت تعهد دهد، برای بخش خصوصی و بازرگانان داخلی اولویت قائل شود.

برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی در سال جاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه صنعت نفت توسط دولت، خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی کشور است و این نمایشگاه توسط بخش خصوصی باید برگزار شود، افزود: نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی زمستان امسال برگزار می‌شود.

مازاد ۱۵ میلیون تنی وکیوم باتوم در کشور

وحید شیخی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست خبری گفت: با توجه به قوانین بین‌المللی دریایی، ‌از ابتدای سال ۲۰۲۰، ‌امکان تردد کشتی‌ها با سوخت بالای ۳٫۵ درصد سولفور متوقف می‌شود که این باعث ایجاد مازاد وکیوم باتوم در کشور خواهد شد و می‌توان از این فرصت برای تولید قیر بیشتر استفاده کرد.

وی تاکید کرد: سالانه ۲۲ میلیون تن وکیم باتوم در کشور تولید می‌شود و این در شرایطی است که ظرفیت تولید قیر ۷ میلیون تن در سال است که نشان می‌دهد ۱۵ میلیون تن مازاد وکیوم باتوم وجود دارد و لازم است برنامه‌ریزی برای گسترش صادرات و مصرف داخل قیر داشته باشیم.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به ۴٫۵ میلیون تن قیر در نظر گرفته شده توسط مجلس برای ایجاد راه‌های روستایی اشاره کرد و ادامه داد: اگر به جای تهاتر،‌ اعتبار ریالی برای خرید قیر در نظر گرفته شود می‌تواند جلوی فساد بیشتر را بگیرد.

وی افزود: شرایطی که در این سال‌ها وجود داشته هر سال اصلاح شده و باورم بر این است که سال ۹۷ این ساختار مطلوب بود و این اقدامات، تعهدات ریالی دولت را کاهش می‌دهد.

شیخی گفت: هزینه‌هایی که به تولیدکننده و صادرکننده تحمیل می‌شود تنها توسط بخش پایین‌دستی قابل تحمل نیست زیرا توقف کالا در بنادر و تعیین اسناد، هزینه‌هایی را به صادرکننده تحمیل می‌کند که در شرایط جنگ اقتصادی باید توسط دولت پذیرفته شود.

وی ادامه داد: فرمول‌های تعیین قیمت خوراک به روز شود تا با توجه به شرایط کشور، ریسک تولیدکننده و صادرکننده را کم کنیم و وضعیت پالایشگاه‌ها نیز بهتر شود.
۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۲۰۰