نفت در روزنامه های امروز/ حکایت‌های یک کارت 47 سانتی‌متر مربعی



🔻 امروز شنبه نهم شهریور، آنچه بیشتر در حوزه نفت و انرژی مورد توجه روزنامه ها قرار گرفته بود موضوع کارت هوشمند سوخت و سهمیه بندی بنزین بود. روزنامه های "آرمان ملی" و "اطلاعات" و چند روزنامه اقتصادی، بخشی از سخنان وزیر نفت در برنامه تلویزیونی چهارشنبه شب را تیتر کرده بودند که از بنزین دونرخی در صورت سهمیه بندی بنزین سخن گفته بود. اما روزنامه های جام جم و صبح نو در این باره گزارشهایی منتشر کرده بودند. "جام جم" از مشکلات و چالش های اجرای ناقص طرح سامانه کارت هوشمند سوخت گزارشی با تیتر "سختگیری در سوختگیری" منتشر کرده است. "صبح نو" هم یک گزارش میدانی از "جایگاههای بنزین، کارت سوخت و طولانی‌شدن صف خودروها" با تیتر " حکایت‌های یک کارت 47سانتی‌متر مربعی" منتشر کرده است.

🔻 در گزارش "صبح نو" که حاوی روایتهایی از مشکلات برخی رانندگان فاقد کارت سوخت در دو پمپ بنزین شهر تهران است آمده است: پمپ‌ بنزین‌های تهران این روزها بیشتر از روزهای دیگر شاهد حضور و توقف خودروهاست. دلیل این امر نیز یک موضوع ساده است که البته با توجه به بی‌تدبیری صورت‌گرفته درباره کارت‌های سوخت تبدیل به یک موضوع پیچیده شده است. رانندگان بسیاری هنوز کارت سوخت جدید خود را نگرفته‌اند و باید از کارت جایگاه استفاده کنند؛ این در حالی است که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌ها هم نصف شده است. مسوول یکی از پمپ‌بنزین‌ها در جایگاهی دیگر می‌گوید: تا زمانی که سهمیه کارت سوخت جایگاه هنوز 60 لیتر بود مشکلی نداشتیم. البته مردم هم همچنان از کارت ما استفاده می‌کردند و خیلی کم بودند راننده‌هایی که کارت شخصی را از کیف‌شان بیرون می‌آوردند. در چند روز گذشته که سهمیه کارت جایگاه را از 60 لیتر به 30 رسانده‌اند، مشکلات ما هم بیشتر شده. مردم می‌خواهند باک ماشین را پر کنند و برای همین درخواست دارند که دو بار از کارت استفاده کنند. همین مساله مدت زمان سوخت‌گیری را بیشتر کرده که موجب ناراحتی رانندگان پشت سری می‌شود. او در ادامه به نکته جدیدی هم اشاره کرده و می‌گوید: «در مدتی که مردم دوباره باید از کارت سوخت استفاده کنند مشکل جدیدی به وجود آمده و آن هم اینکه خیلی‌ها یادشان می‌رود کارت‌شان را ببرند چون به اینکه از کارت خودشان استفاده کنند، عادت ندارند؛ البته یکی، دو بار راننده‌ها برگشته و کارت را گرفته‌اند اما در بقیه موارد باید همین کارت‌هایی که جدید صادر شده‌اند را به پست بدهیم تا به دست صاحبان‌شان برسد.»

🔻 روزنامه همشهری مصاحبه ای با سفیر هند در ایران که این روزها بسیار با رسانه های ایرانی مصاحبه میکند منتشر کرده که بخشهایی از آن مسایل نفتی را هم در بر می گیرد. او که گفته "باید ایران را به عنوان شریک راهبردی در کنار خود داشته باشیم" دو جمله در مورد نفت گفته؛ اول اینکه عربستان بر بازار انرژی هند مسلط نخواهد شد و دوم اینکه دو پالایشگاه هند فقط با نفت ایران کار میکنند.

🔻 روزنامه مردم سالاری، یک اینفوگرافی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان منتشر کرده که میزان نفت مصرفی روزانه یازده کشور پرمصرف نفت جهان را در سالهای 2017 و 2018 به تفکیک نشان می دهد. در این رده بندی کشورهای آمریکا و چین با بیش از 20 و 13 میلیون بشکه مصرف در روز و هند با بیش از 5 میلیون بشکه مصرف روزانه در رده اول تا سوم کشورهای مصرف کننده نفت قرار دارند. ژاپن، عربستان، روسیه و برزیل با مصرف بیش از سه میلیون بشکه در روز در رده های چهارم تا هفتم هستند و کره جنوبی، کانادا و آلمانف با مصرف روزانه بین تا 3 میلیون بشکه در روز، رده های هشتم تا دهم را به خود اختصاص داده اند. در این رده بندی ایران با مصرف روزانه یک میلیون و 879 هزار بشکه در روز، در رتبه یازدهم قرار گرفته است.
۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۱۷۹