موگرینی: به کار برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۳۰ اوت از تماس ایران و فرانسه در حاشیه اجلاس گروه هفت در شهر بیاریتز استقبال کرد و گفت اتحادیه اروپا به تلاش خود برای حفظ برجام ادامه خواهد داد.
فدریکا موگرینی، که در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هلسینکی فنلاند حضور داشت در این باره گفت: «اتحادیه اروپا از هر گونه تحولی که در مسیر گفتگو، برقراری رابطه، باز شدن کانال‌های ارتباطی و دیپلماسی باشد استقبال و حمایت میکند. واضح است آنچه چند روز قبل در شهر بیاریتز اتفاق افتاد در این مسیر بود. اتحادیه اروپا از این رویداد شدیدا استقبال میکند و شدیدا آن را مورد حمایت قرار میدهد.»



در هفته‌های اخیر با شدت‌گیری تنش‌‌ها میان آمریکا و ایران، تلاش‌هایی برای نزدیک‌ کردن تهران و واشنگتن از سوی برخی از کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه صورت گرفته است. هرچند این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌ای عملی در بر نداشته است.



خانم موگرینی با اشاره به امکان حصول یک توافق جدید اضافه کرد: «اگر این رخداد نقطه عطفی واقعی باشد، و این چیزی است که تنها با گذر زمان خواهیم فهمید، می‌تواند بر پایه کاری بنا شود که همه این سال‌ها مشغول انجامش بوده و هستیم و آن حفظ برجام است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «این دو طرح جایگزین هم نیستند بلکه می توانند مکمل یکدیگر باشند. شما می‌دانید نقش ویژه من نه تنها برای اتحادیه اروپا بلکه برای قطعنامه شورای امنیت، حصول اطمینان از اجرای کامل توافق موجود است. مجدد می‌گویم اگر توافق دیگری بتواند روی آن سوار شود مورد استقبال اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت و با آن همراهی خواهیم کرد.»



فدریکا موگرینی همچنین درباره جلسات اعضای باقیمانده در برجام با ایران و پیشرفت در آغاز به کار کانال انتقال مالی موسوم به اینستکس نیز گفت: «همزمان به صورت موازی با آن طرح و در راستای مشارکت و حمایت‌مان از آن روند، امروز صبح کار ما به عنوان اعضای اتحادیه اروپا به همراه روسیه و چین و ایران ادامه یافت تا از طرفی از پایبندی کامل ایران به تعهداتش در چارچوب توافق اتمی اطمینان حاصل کنیم. همچنین در کار کانال نقل و انتقال مالی، اینستکس، پیشرفت حاصل شده است. چند هفته پیش به شما گفتم که تراکنش‌های مالی از طریق این کانال در حال انجام است.»



تهران از عدم تزریق پول نفت به کانال مالی اینستکس ناراضی است و اروپا را به انجام ندادن تعهدات برجامی خود متهم می‌کند. در همین راستا، مقامات جمهوری اسلامی کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرده اند و هشدار داده اند در صورت عدم تامین خواسته‌ها، در هفته آینده سومین گام را در این چارچوب برمی‌دارند.
۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۲۰۵