بریتانیا خواستار مشارکت وسیع کشورها در ناوگان دریایی تنگه هرمز شد

وزیر امور خارجه بریتانیا کشورهای دیگر را به مشارکت در ماموریت بین‌المللی تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز فراخواند. قرار است دومینیک راب با همتایان فرانسوی و آلمانی خود درباره بحران ایران گفت‌وگو کند.
خبرگزاری رویترز روز ۳۰ اوت با انتشار گزارشی از لندن به اظهارات دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در ارتباط با بحران ایران پرداخته است.



راب گفته است که از همتایان آلمانی و فرانسوی خود خواهد خواست تا در ماموریت بین‌المللی تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز که تحت فرماندهی آمریکا آغاز شده است، مشارکت کنند.



وزیر امور خارجه بریتانیا همچنین از کشورهای دیگر نیز درخواست کرده است که با شرکت وسیع خود در این ناوگان دریایی بین‌المللی امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز را تضمین کنند.



باید یادآور شد که در حال حاضر سه کشور به فراخوان آمریکا مبنی بر مشارکت در این ناوگان دریایی پاسخ مثبت داده‌اند. این ماموریت دریایی روز پنجشنبه ۲۹ اوت با مشارکت بریتانیا، استرالیا و بحرین و تحت فرماندهی ایالات متحده آمریکا آغاز شد.



وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که گفت‌وگو با دیگر کشورها بر سر مشارکت آنان در این ماموریت دریایی ادامه دارد. پیش از این، از اعلام آمادگی ۳۰ کشور برای مشارکت در این ماموریت دریایی سخن رفته بود.



نگرانی فرانسه و آلمان


دومینیک راب پیش از شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هلسینکی گفته بود: «ما نیاز به بیشترین میزان حمایت بین‌المللی برای مقابله با تهدیدهای داریم که کشتیرانی بین‌المللی در تنگه هرمز را به مخاطره می‌اندازد.»



این در حالی است که فرانسه و آلمان نگران آن هستند که ماموریت دریایی بین‌المللی به فرماندهی آمریکا می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود.



از این‌رو، وزیران امور خارجه آلمان، هایکو ماس و همتای فرانسوی او، ژان ایو لودریان از طرح ایجاد ماموریت اروپایی نظارت بر کشتیرانی آزاد در آب‌های خلیج فارس اعلام پشتیبانی کرده‌اند.



در پی توقیف نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» در روز ۱۹ ژوئیه توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران، بریتانیا برای مشارکت در ماموریت دریایی تضمین امنیت کشتیرانی اعلام آمادگی کرده بود.



دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا پیش از نشست سه جانبه وزیران امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.



راب گفت: «توافق هسته‌ای تنها توافق موجود است که می‌تواند مانع از تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای گردد و ما به تلاش مشترک خود ادامه می‌دهیم تا ایران را متقاعد به پایبندی به این توافق کنیم.»
۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۲۱۳