نفت در روزنامه‌های امروز/ ریزش نفت از جبهه بیرونی



🔻امروز یکشنبه دهم شهریورماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان "ریزش نفت از جبهه بیرونی" نوشت: ماه آگوست روز جمعه در حالی آخرین روز معاملاتی خود را پشت سر گذاشت که قیمت نفت در این ماه بیشترین کاهش را ازماه مه سال جاری تجربه کرد. مهم‌ترین عامل نزول قیمت‌ها، افزایش تنش‌های تجاری عنوان می‌شود. در واقع ماه آگوست را می‌توان اوج تنش‌های تجاری ۲۰ ماهه آمریکا و چین دانست. قیمت نفت برنت بیش از ۵ دلار معادل حدود ۷/ ۶ درصد کاهش ماهانه را به ثبت رساند و در پایان ماه روی حدود ۶۰ دلار بر بشکه ایستاد. نفت‌خام آمریکا نیز با کاهش ۳ دلاری معادل ۵ درصد در آگوست، در آخرین روز معاملات این ماه(روز جمعه) حدود ۵۵ دلار بر بشکه به فروش رسید.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: هرچند جنگ تجاری موجب ضعف در سمت تقاضای بازار نفت شده، اما در سوی دیگر اوپک با کاهش تولیدات خود در تلاش است سمت عرضه را با میزان تقاضا تنظیم کند. با این حال شرایط این روزهای بازار نشان می‌دهد که اوپک چندان در این مسیر موفق نبوده است. به خصوص اینکه در حال حاضر آماری مبنی بر افزایش تولیدات این سازمان منتشر می‌شود.اوپک از اواخر سال ۲۰۱۸ با متحدان خود در خارج این سازمان توافق کرد که با کاهش عرضه ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید، توافق کاهش تولید را بار دیگر احیا کنند. سهم کشورهای عضو اوپک به غیر از ایران، ونزوئلا و لیبی که از توافق معاف شده‌اند کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدات روزانه و سهم کشورهای غیرعضو کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای است. هرچند در ابتدا مدت این توافق ۶ ماهه اعلام شد اما در نشست ماه ژوئن تا پایان سه ماه اول ۲۰۲۰ این توافق تمدید شد. اوپک در این مدت به خوبی به این توافق پایبند بوده است و شرکای این سازمان به خصوص روسیه که با مشکلاتی در صادرات نفت مواجه بود نیز به توافق پایبند ماندند. با این حال قیمت نفت در دو ماهی که از این نشست می‌گذرد، کاهشی بوده است.

🔻 روزنامه تعادل هم در گزارشی با عنوان خواسته ایران از اروپا:خط اعتباری به ارزش صادرات نفتی نوشت:عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیروز به ایرنا اعلام کرد، طرف امریکایی در خصوص مساله فروش نفت ایران از خود انعطاف‌هایی نشان داده است.وی افزود: «در مجموع در یک سال گذشته سیاست خارجی ما یک سیاست بسیار پرکار و فعالی در عرصه‌های مختلف بود برای اینکه در مقابل این سیاست حداکثری، سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست مقاومت و بسیج حداکثری امکانات بوده است.»به گزارش اسپوتنیک، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: «راهی که ما جلوی پای اروپایی‌ها گذاشته‌ایم، این است که یا با اخذ مجوز از امریکا برای شرکت‌های خودشان از ما نفت بخرند و اگر نمی‌توانند، دولت‌های آنها معادل همان مقدار نفتی که ما باید بفروشیم خطوط اعتباری، اعتبارات صادراتی یا به هرشکلی که خودشان می‌دانند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دهند چرا که بدون انجام اینها بازگشت ما به اجرای کامل برجام ممکن نخواهد بود.»پیش از اعلام بازگشت تحریم‌های نفتی ایران از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، ایران حدود 836 هزار بشکه در روز نفت به پالایشگاه‌های اروپایی در ایتالیا، اسپانیا، یونان، فرانسه، هلند و ترکیه می‌فروخت. سهم ترکیه از نفت ایران حدود 256 هزار بشکه در روز بود، اما آمار تفکیکی 580 هزار بشکه در روز نفت صادراتی ایران به دیگر کشورهای اروپایی منتشر نشده است. پس از اعلام امریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های نفتی ایران در اردیبهشت‌ماه سال 97، فرانسه، اسپانیا و هلند به سرعت به دنبال جایگزین نفت ایران رفته و خرید نفت این کشور را متوقف کردند. آبان‌ماه همان سال که امریکا معافیت‌هایی را برای 8 خریدار نفتی ایران در نظر گرفت، نام ایتالیا و یونان نیز در فهرست 8 خریدار دیده می‌شد، اما به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران این دو کشور با وجود اخذ معافیت از تحریم‌های امریکا، واردات نفت خود از ایران را متوقف کردند و بدین‌ترتیب، از میان واردکنندگان نفت اروپایی، تنها ترکیه به خرید نفت خود از ایران ادامه داد.
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۵۰
تعداد بازدید : ۳۰۰