کرمانشاهی : تحقق صادرات غیرنفتی در سال 91

کرمانشاهی : تحقق صادرات غیرنفتی در سال 91
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت : سال گذشته رقم صادرات از 41میلیارد دلار که هدف کلی سال بود گذشت و در سال جاری نیز هدفگذاری 51 میلیارد دلاری مشخص شده که در هفت ماهه امسال رقم عملکرد به 400/27 میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران کیومرث فتح الله کرمانشاهی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با اعلام اینکه در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حجم کل صادرات غیرنفتی کشور حدود 300 میلیون دلار و واردات بدون احتساب تسلیحات نظامی بیش از 14 میلیارد دلار بود تصریح کرد پس از انقلاب در مقاطع مختلف و بنا به شرایط موجود اهداف خاصی در حوزه تولید و اقتصاد در نظر گرفته می شد. زمانی بحث خودکفایی مطرح بود، سپس بحث جایگزینی واردات با تولید داخلی و پس از جنگ تحمیل نیز توسعه صادرات غیرنفتی بعنوان هدف اصلی مشخص گردید و این سیر ادامه داشت و در زمان دولت های نهم و دهم شتاب بیشتری گرفت بطوریکه در سال 1386 جشن صادرات 20 میلیارد دلار برگزار شد.
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران سال جاری را که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نامگذاری شده است سال صادرات و مدیریت واردات دانست و تأکید کرد که تولید ملی باید در خدمت صادرات غیرنفتی باشد.
وی سیاست های اتخاذ شده درخصوص ممنوعیت صادرات برخی کالاها را در همین راستا ارزیابی نمود و گفت با اجرای این سیاست ها سعی شده که مواد اولیه را در اختیار صنایع پایین دستی قرار دهیم تا ارزش افزوده ایجاد شود و از این رهگذر منافع بیشتری عاید جامعه اقتصادی کشور شود.
کرمانشاهی اضافه کرد کشور باید به سمتی حرکت کند که تجارت خارجی با ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که نتیجه تلاش ها و مجاهدت های صادرکنندگان است اداره شود بطوریکه انتظار می رود حداقل 80 درصد ارز مورد نیاز کشور از این راه تأمین گردد و این امر میسر نیست مگر با تعامل و همدلی بین دولت و بخش خصوصی.
۲۶ آبان ۱۳۹۱ ۱۸:۳۶
روابط عمومی و اموربین الملل سازمان توسعه تجارت ایران |
تعداد بازدید : ۹۵۲