تحریم ها در بخش صادرات "فرصت" نیست

تحریم ها در بخش صادرات "فرصت" نیست
سعیدی اظهار داشت: شاید تحریم ها در بخش تولید و مصرف داخلی یک فرصت باشد اما برای صادر کننده که نیازمند مراودات بین المللی است فرصت نیست بلکه محدودیت است.
صدیقه سعیدی عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگوبا خبرگار سهام انرژی در زمینه مشکلات امروز صادرکنندگان به دلیل تحریم ها گفت: تحریم ها برای صادرکننده یک محدودیت است زیرا صادرکننده به دلیل نداشتن امکانات مثلا کشتیرانی، مجبور است کالا را از طریق فقط کشورهای همسایه صادرکنند، که در این صورت هم برخی مشتریان اولا حاضر نیستند با ایرانی ها کار کنند و یا اگر مراوداتی هم صورت گیرد ترجیح می دهند اسمی از کالای ایرانی برده نشود و یا مدرکی که نشان دهد با ایرانی ها همکاری داشته اند در دسترس نباشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بانک های خارجی حاضر نمی شوند با صادرکننده ایرانی کار کنند. در حال حاضر کلیه حساب های شرکت های ایرانی در امارات بسته شده است و تنها چند صرافی کوچک در حوزه تبادلات مالی کار می کنند که آن ها نیز فعالیت کوچکی را انجام می دهند. در نتیجه هزینه جابه جایی پول برای صادرکننده ایرانی بالا رفته است.
سعیدی افزود: هزینه جابه جایی کالا و ارز برای صادرکننده به قدری بالا رفته که اگر روزی مثلا صادرکننده می توانست 100 دلارسود کند این سود امروز به 10 ، 5 و یا به 2 رسیده است و روز به روز هم کاهش می یابد. لذا صادرکننده دیگر نمی تواند رقابت کند در نتیجه کنار می کشد. اگر میزان صادرات امروز را با سال گذشته مقایسه کنید می بینید که این میزان کاهش یافته است. بزرگ شدن دایره تحریم ها روز به روز این فعالیت صادراتی را با مشکل اساسی مواجه کرده است.
وی در خصوص مشکلات دیگر صادرکنندگان گفت: صادرات یعنی مراودات با دنیا و کشورهای خارجی است اما می بینیم که در کنفرانس های خارجی از ما به دلیل تحریم ها برای شرکت در کنفرانس ها نیز دعوت به عمل نمی آید. از حضور ایرانی ها در مجامع بین المللی جلوگیری می شود چون نمی خواهند اسمی از حضور ایرانی ها در مجامع بین المللی به میان باشد چون ممکن است مثلا آن کنفرانس تحریم شود لذا در این بخش ها نیز ما با محدودیت مراودات مواجه ایم، در حالیکه این کنفرانس ها و نشست ها می تواند مکانی برای بازاریابی صادرکنندگان باشد.
این عضو اتحادیه صادرکنندگان فراوده نفتی تصریح کرد: به دلیل مشکلات صادراتی در حوزه بازاریابی، فروش و تبادلات مالی به دلیل تحریم ها ما به عنوان صادرکننده با محدودیت مواجه هستیم و امیدواریم دولت در این حوزه برای صادرکننده و بخش خصوصی تدابیر خاصی بیاندیشد تا مشکلات در حوزه صادراتی برطرف شود.
وی در زمینه صادرات فراورده نفتی همچنین نفت خام در بورس انرژی ایران گفت: صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی ایران مانند این است که از شاگردی که تخصص ندارد بخواهیم بازاریابی کند و کالا را در این بازار تحریمی بفروشد. قطعا با مشکلات بسیاری مواجه می شود. از سوی دیگر مراودات و مراحل سخت داخلی و دست و پاگیری که داریم انجام و صادرات کالاها از طریق بورس هم با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم این موضوعات حل شود.
وی ادامه داد: البته درحال حاضر معامله بزرگی در بورس انرژی صورت نگرفته است و بیشتر به کشورهای همسایه آن هم درحجم کم صادرات داشتیم، اما مشکل اصلی برای صادرات در همه بخش ها تحریم ها و موضوع بازگشت پول است که با مشکلاتی مواجه است. صادرکنندگان که همه بخش خصوصی هستند و در صورت داشتن منابع مالی به دلیل هزینه های صادراتی می توانند این روند را ادامه دهند و گردش سرمایه صادرکننده می تواند به تداوم صادرات بیانجامد در غیر این صورت صادرکننده مجبور می شود از روند انجام کار به دلیل مشکلات بسیار کنار بکشد.
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۱۵
تعداد بازدید : ۵۰۰