حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد خبرداد:

۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه توان پالایشی کشور

۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه توان پالایشی کشور
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت پالایشی روزانه حال حاضر کشور را دومیلیون و ۱۵۰ هزار بشکه اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از «سید حمید حسینی» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی در گذشته ظرفیت پالایشی یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای در کشور وجود داشت و طراحی پالایشگاه ها به نحوی بود که بتوانند نفت کوره مورد نیاز نیروگاه ها را تامین کنند.

وی اظهارداشت: نزدیک به ۳۰ درصد از محصول پالایشی مملکت بدین ترتیب مربوط به فرآورده های سنگین مثل نفت کوره بود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: متاسفانه متولیان امر به دلیل پائین بودن راندمان برخی از واحدهای پالایشگاهی مجبور بودند به غیر از نفت کوره بخشی از گازوئیل را برای تولید برق استفاده کنند.

وی افزود: خوشبختانه با جایگزین شدن گاز در نیروگاه ها مصرف نفت کوره و گازوئیل کاهش یافت و کشور با یک ظرفیت مازاد ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه ای در روز مواجه شد.

حسینی اظهارداشت: طی سال های گذشته کشور ظرفیت مازاد در نفت کوره، گازوئیل، روغن پایه، قیر وپارافین داشت و می توانست در این محصولات صادرات داشته باشد.

وی گفت: خوشبختانه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۳۶۰ هزار بشکه در روز توان پالایشی کشور به دومیلیون و ۱۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: این امر باعث شده کشور قابلیت های بیشتری برای صادرات فرآورده های نفتی به بازارهای منطقه نه تنها نفت کوره و مازوت بلکه بنزین و گازوئیل با کیفیت بالا پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت مازاد در کشور وجود دارد، اظهارداشت: بطورکلی با احتساب بشکه ای ۵۰ دلار روزانه بطور متوسط می توان ۳۰ میلیون دلار و سالانه ۱۰ میلیارد دلار از این محصولات بجزء گاز فقط از پالایشگاه های شرکت نفت برای کشور درآمد زایی ایجاد کرد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۴۶۶